Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Nikes stjärnspäckade jämlikhetskampanj

Publicerad: 13 Februari 2017, 09:55

I söndags släppte Nike kampanjen"Equality" under Grammy Awards-sändningen på CBS.


Den 90 sekunder långa reklamfilmen går i svartvitt och innehåller namn som LeBron James, Serena Williams och Kevin Durant. I bakgrunden hörs Alicia Keys sjunga Sam Cooke:s klassiker "A Change Is Gonna Come." Bryån bakom är Wieden & Kennedy och regissör Melina Matsoukas som bland annat arbetat med Beyonce.



Kampanjen kommer i samband med den årliga Black History Month - och ska "uppmuntra människor att ta den rättvisa och respekt som finns i sportens värld" ut i det vardagslivet. Kampanjen kommer även att sändas nästa helg i samband med NBA:s All-Star-match.

Kampanjen har även gått i printannonser i New York Times, L.A. Times, Chicago Tribune och Portland Oregonian. Printkampanjens budskap är bland annat "gemenskapen mellan spelare borde finnas mellan människor". Nike uppmanar sina fans att ställa sig bakom kampanjen genom att skapa sin egen "Equality"-avatar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.