Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Nina Åkestam dömer ut Media Markts nya reklam

Publicerad: 28 November 2013, 08:03

Nina Åkestam unerkänner Media Markts nya reklam.

Resumés bloggare Nina Åkestam är kritisk till Media Markt som tar sitt tyska reklamkoncept med stereotypa könsroller till Sverige. – I det här fallet är det ganska glasklart att en svensk publik inte tycker att reklamen är kul. Snarare stör de sig på den, konstaterar hon i sin blogg.


Ämnen i artikeln:

Nina ÅkestamMedia Markt

I ett blogginlägg på Resume.se i dag med rubriken ”Vi förtjänar bättre än så” går Nina Åkestam till anprepp mot Media Markts tyska reklamkoncept som nu överförs till Sverige.

Resumé skrev om den nya kampanjen i går. De tyska filmerna som är dubbade till svenska bjuder på stereotypa könsroller inför julen. DDB Stockholm, som normalt gör Media Markts reklam är inte inkopplad den här gången – och byrån tar avstånd från kampanjen.

Nina Åkestam tror att kampanjen kommer att fällas av Reklamombudsmannen, RO. Hon är förvånad över att Media Markt inte förstår varför det är ett problem att göra sexistisk reklam.

Förutom att det förminskar kvinnor  och män menar hon att det helt enkelt inte är marknadsmässigt att göra sexistisk reklam – hon tror inte att kampanjen i fråga säljer.

– Det är svårt att importera reklam mellan olika länder. Humor och kultur skiljer sig åt. Svenska män och kvinnor känner inte igen sig i, och skrattar inte åt, samma saker som exempelvis tyska män och kvinnor. Därför är det viktigt att kolla upp såna saker innan man överför reklam rakt av mellan marknader, hävdar Nina Åkestam i sin blogg.

Hon menar att kampanjen indirekt bidrar till ett samhälle ”där kvinnor exempelvis inte tas på allvar och får lägre lön för samma arbete, medan män till exempel får mindre tid med sina barn.”

I stället vill hon lyfta fram positiva exempel som Halebop, Ving och Pressbyrån som går emot normerna i kommunikationen.

Media Markts kommunikationschef Anna Sjödin tycker inte att filmerna är könsstereotypa:
– Jag vill inte säga att det är stereotypt. Vi har satt ihop en slags realityshow med olika ungdomar, och visar man att man kan se lite olika på hemelektronik. Vi ville ta vår reklam ett steg längre och belysa glädjen i vad hemelktronik gör för kunden med en humoristikt twist, sa hon till Resumé i går.

Magnus Helander


Ämnen i artikeln:

Nina ÅkestamMedia Markt

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev