Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nine Yards minskar personalen

Publicerad: 27 februari 2013, 14:46

NineYards vd Janne Björge

Ett tiotal medarbetare att lämna Brand Experiencebyrån Nine Yards under våren. Samtal förs nu med berörda parter och representanter för både byrån och facket


Ämnen i artikeln:

Nine Yards

– Vi har haft en positiv och stark tillväxt de senaste åren och har rustat oss för att klara en allt större efterfrågan och en omsättning på 140 miljoner kronor för 2013. Liksom många andra upplever vi nu en väldigt stor tröghet på marknaden, många uppdragsgivare är försiktiga med att ta beslut om projekt och prispressen är stenhård, säger Janne Björge, vd på Nine Yards.

Nine Yards har haft en stark tillväxt ända sedan starten 2004. Byrån har växt från 93 mkr i omsättning 2011 till runt 140 mkr 2012. Under samma period ökade antalet anställda från 25 till 44 personer.

– Vi har medvetet satsat på att rekrytera de bästa människorna vi kunnat hitta på marknaden, säger Janne Björge. De har varit helt avgörande för oss för att lyckas med hela vår omställning och gensvaret från våra kunder har varit fantastiskt. Men det har också varit en kostsam strategi och när lågkonjunkturen drar ut på tiden, måste vi agera.

– Framöver kommer vi att ha något färre fasta medarbetare och fylla på med resurser från vårt breda nätverk av frilansar och specialister, fortsätter han.Trots det besvärliga läget och den smärta vi känner just nu, tror jag stenhårt på framtiden.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Nine Yards

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.