Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 19 juni 2016, 12:30
Ingo har redan gjort succé med kampanjen The Swedish Number. Nu kan den vinna lejon i Cannes.
Sverige kniper nio nomineringar i Cannes Lions kategori för direktmarknadsföring. Sju av dem kommer från INGO.
Det är framför allt den uppmärksammade kampanjen "The Swedish number" som fallit juryn i smaken. Den får fyra nomineringar.
Kampanjen gick ut på att ge Sverige ett eget telefonnummer, ett sätt för Svenska Turistföreningen att marknadsföra landet internationellt. Vem som helst i hela världen kunde ringa och få prata med en random svensk person. Kampanjen har uppmärksammats såväl av statsminister Stefan Löfven som av USA:s president Barack Obama.
Tätt efter, med tre nomineringar, kommer Lidls "Le Bon" - evenemanget som skapades som en kopia av Nobelfesten.
Båda kampanjerna är gjorda av INGO, som i fjol vann ett guld-, ett silver och ett bronslejon för kampanjen "Bosses Mjölk" i kategorin för direktmarknadsföring.
LÄS MER: Guldsuccé för Lidl och INGO – i år igen
LÄS MER: Telefonnumret till Sverige en pr-succé: "Helt overkligt"
Även Forsman & Bodenfors har en vinstchans med appen "Slow Down GPS" för IF Skadeförsäkring. Det nionde svenska hoppet är Tillsammans Sthlm med sin skjortsnurra "Style Carousel" för Eton Shirts
Totalt har 293 bidrag nominerats i kategorin.