Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nissan och Renault har samma reklamidé

Publicerad: 30 maj 2011, 05:05

Nya elbilar från Nissan och Renault lanseras i dagarna med två olika reklamfilmer av två olika reklambyråer men med exakt samma idé.


Elbilen Nissan Leaf är den första elbilen som fungerar och utan att kosta miljoner. Bilen har utsett till World Car of the Year 2011 och har börjat säljas över stora delar av världen.

I samband med säljstart i USA har TBWA\Chiat\Day gjort en reklamfilm för Leaf som bygger på idén om hur det skulle vara om allt elektriskt i stället drevs av förbränningsmotorer.

Nissan behöver marknadsföra sig. Både för att köparna är ovana vid elbilar och för att konkurrenterna nosar i Leafs bakvagn. Bland de som ligger längst fram i utvecklingen är Renault som i år ska lansera flera elbilsmodeller under samlingsnamnet ZE.

I dagarna lanseras ZE-konceptet med reklamfilm från Parisbaserade Publicis Conseil. Reklamfilmen bygger på idén om hur det skulle vara om allt elektriskt i stället drevs av förbränningsmotorer…

Nu finns det fler kopplingar mellan Renault och Nissan än att man delar reklamfilmssynopsis. De båda bilkoncernerna korsäger varandra och delar teknisk utveckling i många fall.

Men det är två helt skilda bolag med olika reklambyråer som tycks ha fått exakt samma uppdrag att verkställa. Enda skillnaden är att Nissan filmen ger en eftersläng till Chevrolet Volt som gärna vill framställa sig som elbil men som delvis drivs av en bensinmotor.

</div><hr /><div class="movie-player"><iframe allowfullscreen="1" frameborder="0" height="299" src="http://www.youtube.com/embed/qKg-LPOXIMs" width="468" /></div><hr />

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.