Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Niveas galna bajsattack för barn som vägrar solskydd: Fjärrstyrd mås gör luftangrepp

Publicerad: 6 Juli 2016, 11:12

Bajsattack à la Nivea.

Foto: Kampanjbild/Nivea

Reklamlegenden John Hegarty kallar den "det dummaste jag sett i hela mitt liv". Men Niveas iögonfallande solskyddsbajsande fågel tog sig hela vägen till Cannes.


Ämnen i artikeln:

NiveaCannes Lions 2016

John Hegarty var årets juryordförande för kategorierna Titan och Integrerat på Cannes Lions. Och det var ett av bidragen som motvilligt fick extra mycket uppmärksamhet av juryn, enligt Adweek, som refererar till hans tal i samband med prisutdelningen.
– Jag tror att det är det dummaste jag sett i hela mitt liv. Jag trodde faktiskt Monty Python-gänget hade gått ihop och lämnat in bidraget [i Cannes], för att se om vi skulle rösta på det, säger John Hegarty sarkastiskt i sitt tal.

Det han pratar om är fjärrstyrd mås som bajsar solskydd på barn.

Bakgrunden till fågelns tillkomst är föräldrarnas problem med att få barnen att använda solskyddskräm. I en reklamfilm för Nivea dyker måsen upp som lösningen och vräker solskyddskräm i barnens ögon. I casefilmen som du kan se här framställs reklamfilmen som en parodi – men enligt Adweek skulle den knappast ta sig till Cannes endast i form av ett skämt.

Tyska byrån Jung von Matt/Elbe står bakom kampanjen och uppger dessutom för Adweek att man gör sitt bästa för att kampanjen inte ska nå ut.
– Kundens pr-avdelning vill inte få pr för filmen, så vi marknadsför den inte, säger en av byråns representanter.

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

NiveaCannes Lions 2016

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.