Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

NK bjuder in till AR-show under årets julskyltning

Publicerad: 16 november 2018, 12:06

Foto: Pressbild

Sedan 1950-talet har NK haft som traditionen att årligen komma med ett nytt tema inför julskyltningen. Nu tar man hjälp av AR-teknik för att kombinera tradition och förnyelse.


Ämnen i artikeln:

NKReklamJulAugmented reality

Nordiska Kompaniets julskyltning på Hamngatan i Stockholm är förmodligen Sveriges mest välkända. Traditionen med ett nytt tema varje år har hållit i sig sedan 1950-talet. Inga produkter som säljs i varuhuset visas heller upp.

I år är det dock dags för skyltningen att föras in i samtiden med förstärkning från augmented reality-teknik. Men hur undviker man att ta för snabba steg in i digitaliseringen?

– Tradition och förnyelse måste gå hand i hand, och vi vet att de som besöker NK:s skyltsöndag tycker om det traditionella, säger Hanna Blom på NK som varit med och ansvarat för projektet.

Det är dock långtifrån första gången som NK visar upp teknik som ligger i framkant. Redan vid öppningen 1915 hade man Sveriges första rulltrappa på plats, en "attraktion" som efter några år fick plockas bort då den blivit alltför mycket av en samlingsplats för Stockholms ungdomar.

Bakom själva AR-tekniken ligger studion 3DInteractive och uppdraget är bolagets hittills största. I både skyltfönstret ut mot gatan och inne i varuhusets ljusgård finns olika touchpoints som besökarna kan rikta sina mobiler mot för att varuhuset ska komma till liv. Över 20 personer har varit involverade i projektet, från snickare till programmerare.

– Vissa figurer kommer att hoppa ut från fönstret och smita in i varuhuset. Den stora upplevelsen finns dock i ljusgården där man kommer kunna uppleva ett magiskt vinterlandskap.

Årets tema är vad som händer på NK när lamporna släcks och personal och kunder har gått hem. För första gången har NK även tagit fram en dedikerad julapp som ska förstärka upplevelsen av besöket.

Utöver julskyltningen har NK i år satsat på att ta fram en egen julkalender, som även den kan upplevas med hjälp av AR. Varje dag kommer användarna kunna öppna en lucka varifrån en ny karaktär dyker upp.

– Det kan vara alltifrån tomten till Måns Zelmerlöv, berättar Hanna Blom.

Det är bevisligen många som uppskattar NK:s julskyltning, men hur använder ni tekniken för att locka folk in i varuhuset?

– Vi har bland annat små tomtenissar som hoppar ut ur skyltfönstret och springer in i varuhuset, på så sätt bjuder vi in besökarna och visar att det finns mer att uppleva. Samtidigt vill vi behålla den magiska och sagolika känslan och inte göra det för kommersiellt, säger Hanna Blom.

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News