Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

NK inspireras av Kina

Publicerad: 6 mars 2008, 13:16

Igår, onsdag, startade den stora vårkampanjen från NK. Denna gång har företaget varit i Shanghai för att finna inspiration. Resultatet: en uppochnervänd värld, klara färger och kinesiska muren i en mjuk böljande version på 300 meter.


Kampanjen, som ska tilltala både modeintresserade svenskar och internationella turister, kommer att synas under perioden 5 mars till 24 mars på varuhusen i Stockholm och Göteborg.

NK genomför varje år tre stora marknadsaktiviteter som syns utåt. Inför varje kampanj försöker marknadsavdelningen att hitta ett helt nytt koncept för att locka kunder till varuhusen. Denna gång har inspirationen hämtats från Shanghai som företaget besökte i höstas. En resa de genomförde tillsammans med reklambyrån Lowe Brindfors och pr-byrån Springtime.

– Vår strävan är att vara ett varuhus i världsklass. Att få ta världen till Sverige är därför en väldigt stark kommunikation. I den här kampanjen har vi inspirerats av konst och modescenen i Kina. Vi vet att Kina inte är okomplicerat och vi har medvetet valt att gå via privatpersoner i landet och har dessutom låtit Amnesty titta på kampanjen. Vi är trygga i att ha gjort dessa reflektioner, säger  Camilla Wallander,  marknadschef på NK.

Liselott Watkins illustration

Kampanjen, som ska driva besök och försäljning, kommer att gå med helsidor och kalendarier i SvD, DN och GP, utomhus i Stockholm i tunnelbanan och på klockskyltar samt på spårvagnar i Göteborg. Detta backas även upp av skyltning och olika happenings i de två varuhusen.

– Genom vårkampanjen 2008 vill vi bidra med några pusselbitar av det Kina som vi upplevt och låtit oss inspireras av inom mode, mat, konst och design. Annons erna visar kinesiska modeller i en uppochnervänd värld i kraftfulla fia med knuff färger. Och i Stockholm kommer vi bland annat att visa upp en mjuk tappning av kinesiska muren i form av ett 300 meter tunt handmålat tyg av Pasi Välimaa som kommer att löpa runt hela varuhuset.

NK har också skapat en annorlunda fasadskyltning i form av en klänning som kommer att löpa genom alla skyltfönster.
Modellerna i kampanjen är hitflugna från Kina. Dessutom kommer NK under kampanjperioden ta hit kinesiska designers samt konstnärer som ska inspirera kunderna.
Illustrationerna i kampanjen är framtagna av Liselotte Watkins. Klänningen är skapad av Marina Kereklidou.

Huvudmålgrupp för kampanjen är främst kvinnor i åldern 30-50 år.
– Kampanjen ska stärka upp bilden av NK som trendledande och inspirerande och förmedla en internationell känsla, säger Camilla Wallander .
Hon tillägger:
– För oss är det viktigt att hela tiden göra det oväntade. Vi skulle aldrig göra en Kina-kampanj utifrån det traditionella. Vi tolkar det vi ser utifrån det moderna.

NK

Camilla Wallander marknadschef, Louise Lövgren projektledare
Byrå: Lowe Brindfors
Arbetsgrupp: Jan Lindforss projektledare, Tina Lindkvist produktionsledare, Pia-Maria Falk ad, Aron Levander copy, Tove Langseth ad och cd, Mimmi Wägerth och Anette Söderberg original, Helena Modin art b uyer
Springtime, Carin Lembre
Dan Arne, Creative Director i varuhusen
Scream mediabyrå, Joakim Regeheim
Stylist: Karin Smeds
Foto: Andreas Sjödin och Henrik Bonnevier
Illustrationer och stilleben stylist: Liselotte Watkins
Illustratör på 300 meter tyg: Pasi Välimaa
Design skyltfönsterklänning: Marina Kereklidou
Musik skapad av: Alf Tumble

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.