Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 23 april 2013, 08:44
NK:s senaste kampanj.
Presenter ska säga något om den som får dem. Men NK tänker tvärt om i sin nya kampanj. Egentligen säger presenter mer om den som ger dem.
Det är helt okej att utgå från sig själv när man ger bort presenter. Det menar Nordiska Kompaniet, i sin nya kampanj signerad Garbergs.
Budskapet "Du ger vad du är" signalerar att det i själva verket är avsändarens identitet som avspeglas i gåvan. Något som går stick i stäv med vad de flesta presentguider säger (Utgå ifrån vem presenten är till).
Kampanjen kommer att synas i tunnelbanan, i varuhusen och genom annonser. Varje enhet lyfter fram en arketyp, en så kallad "presenttyp", som tydligt visar människor med invanda mönster som varuhuset vill utmana.
NK:s övergripande tema under våren är "Nya vägar" vilket just syftar till att utmana kunderna att testa nytt.
Arbetsgrupp Garbergs: Uppdragsgivare: Nordiska Kompaniet AD: Johan Wilde AD-assistent: Evelina Nevréus Copy: Per Forssberg, Johanna Reis Produktionsledare: Cilla Beckeström, Elisabeth Philipsson Projektledare: Jan Lindforss Formgivare: Beatrice Sztanska
Samarbetspartners:
• Fotograf: Peter Gehrke/Adamsky
• Fotoproducent: Helena Modin / Miine
• Set design: Mattias Nyhlin/LundLund
• Stylist: Naomi Itkes/LinkDetails
• Hår: Linda Shalabi/LinkDetails
• Make up: Ignacio Alonso/LinkDetails
• Retusch&Repro: Linjepunkt
• Mediabyrå: Joakim Regheim/Scream
• Design skyltfönster och varuhus: JoannTanStudio
Fredrik Thambert