Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

NK vinner igen

Publicerad: 17 april 2012, 15:22

Först design, nu integrerat. NK bevisar sin fingertoppskänsla som kommunikationsköpare när de vinner sitt andra guldägg för kvällen. Denna gång med Garbergs som byrå. Silveräggen går till Forsman & Bodenfors och Volontaire.


"Blivande klassiker" är namnet på den integrerade kampanj som vinner guldägg. Denna var den första som Garbergs gjorde efter att de tog över NK-uppdraget från Lowe Brindfors. Tanken bakom var att lyfta fram hållbarhet och tidlöshet som mått på kvalitet, och att varuhuset står för just dessa värden.

Juryn säger det mesta i sina motivering: "Hur attraherar man en yngre, medveten publik utan att samtidigt stöta bort en äldre, lojal målgrupp?  Hur förvaltar man ett ärevördigt gammalt varumärke utan att det blir dammigt?  Jo, i skärningspunkten mellan det som intresserar och attraherar bägge parter; ursprung, kvalitet och värde. När de äldre får glädjen att plocka fram dyrgriparna ur garderoben och de yngre får tillfredsställa sin jakt på det åtråvärda då spelar det stora varuhuset med alla rätta kort på handen. Grattis NK och Garbergs till en klassiker!"

Silveräggen i integrerat går till:  "Mage" av Forsman & Bodenfors för Apoteket.  
"Plötsligt händer det. På riktigt" av Forsman & Bodenfors för Triss.  
"Björn <3 John" av Volontaire för Björn Borg.

Juryn består av:  Christina Knight, cd Ingo (kategoriordförande) Jonas Åhlén, ad Droga5 Tove Langseth, ad DDB Stockholm Petter Ödeen, cd Garbergs Lina Thomsgård, grundare Rättviseförmedlingen och verksam på Forsman & Bodenfors David Orlic, cd Volontaire Caroline Jungsand, Creative Director och partner Prime Olle Nyström, kreativ chef Rewir och exekutiv producent inom affärsområdet aktivering Ola von Bahr, ad Storåkers McCann Niclas Carlsson, Executive creative director, Lowe Brindfors

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.