Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

NOA köper norsk byrå

Publicerad: 7 Augusti 2014, 14:17

Jens Petter Aarhus (Anorak), Thomas Høgebøl, Torgeir Vierdal (Anorak) och Jens Jørgen Krogsveen (Anorak)

Reklambyrånätvärket NOA, där bland annat fem svenska byråer ingår, köper den norska digitalbyrån Anorak. – Vi kommer att fortsätta att expandera genom uppstart av byråer och uppköp, säger NOA-chefen Thomas Høgebøl till Resumé.


Ämnen i artikeln:

NoaThe North Alliance

The North Alliance (NOA), som grundades i början av året, består sedan tidigare av de svenska byråerna Åkestam Holst, Promenad, Knock, Bold och Great Works, samt norska Making Waves och danska &CO.  

Nu lägger NOA även beslag på den norska digitalbyrån Anorak, som grundades av Jens Petter Aarhus, Anders Gudmunstuen och Jens Jørgen Krogsveen.  Byrån leds av Torgeir Vierdal som har ett förflutet på DDB och Naked.  

NOA har köpt 100 procent av aktierna i Anorak och NOA-chefen Thomas Høgebøl är mycket nöjd med förvärvet. Han ser byrån som ett utmärkt komplement till de övriga bolagen i gruppen.

Vad betalade ni?
– Det är konfidentiellt, men det är en kombination av cash och NOA-aktier.

Vad omsätter Anorak och vad blev byråns resultat i fjol?
– I år kommer de att ha en byråintäkt på 18 miljoner norska kronor och nå  en vinst på 4 miljoner norska kronor.

Varför köpte ni just Anorak?

– Anorak har ett tydligt kreativt fokus av internationellt snitt. De har en nyfikenhet för de teknologiska möjligheterna, och de passar perfekt in i NOA. Vi gläder oss över att ta del av byråns vidare utveckling.

Kommer ni att fortsätta att expandera med köp av fler byråer?

– Ja, vi kommer att fortsätta att expandera genom uppstart av byråer och uppköp om det bidrar till att förstärka NOA kompetensmässigt och om det ger oss öppningar på relevanta marknader.

Vad säger du om NOA:s utveckling så här långt?

– Bemötandet från marknaden har varit fantastiskt och utvecklingen har varit väldigt bra.

Hur stora ska ni bli?

– Vi blir så stora som kunderna tillåter oss att bli.

NOA har med senaste förvärvet 500 medarbetare och en årlig omsättning på drygt en halv miljard svenska kronor. Nätverket har stora kunder som IKEA, Absolut, SAS, ATG, SCA, Audi, Telenor, Dong, Carlsberg, H&M, FIFA, Orkla, NorgesGruppen, NSB, TINE, Nordic Choice och Visit Norway.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

NoaThe North Alliance

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.