Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

NOA köper North Kingdom

Publicerad: 2 Februari 2018, 08:52

The North Alliance (NoA) förvärvar den digitala spetsbyrån North Kingdom för att stärka sin närvaro i USA. Designbyrån har kontor i Los Angeles, Skellefteå och Stockholm med kunder som Google, Disney, Lego, Adidas, Supercell och Minecraft.


Ämnen i artikeln:

NoaNorth KingdomÅkestam HolstReklambranschenDigitalbyråer

Den mångfaldigt prisbelönade digitala designbyrån North Kingdom grundades 2003 i Skellefteå och är sedan många år tillbaka etablerade i både Stockholm och Los Angeles. Byrån med cirka 50 medarbetare blir det senaste av North Alliance förvärv de senaste åren och nätverket inhyser numera omkring 800 anställda och en dryg miljard i samlad omsättning.

– Grundtanken med NOA var att samla de bästa kreativa byråerna i Norden och genom den samlade kompetensen exportera skandinavisk kreativitet och design till resten av världen. I och med förvärvet av North Kingdom tillkommer ytterligare en byrå med stark internationell karaktär, något som tydligt framgår av kundlistan. Vi kompletterar varandra väl när det kommer till kompetens och geografi. Med kontor i Los Angeles och Chicago är vi nu klara för att på riktigt konkurrera om nya internationella kunder, säger NOA:s Thomas Høgebøl i ett pressmeddelande.

North Kingdom har de senaste åren vunnit de främsta priserna i Cannes Lions, One Show, D&AD, Eurobest, Guldägget och Red Dot awards för kunder som Google, Beats by Dre och Moog.

– Vi har följt NOA sedan starten och blev imponerade av hur tidigt de fick de olika byråerna att samarbeta. Det är en otroligt viktig tillväxtkomponent som verkligen hjälper kunderna att blomstra och nå sin fulla potential. I tillägg till det har de dessutom skapat några av världens starkaste kreativa arbeten de senaste åren. Nu kommer vi kunna utmana och utvecklas tillsammans. Vi har en stark ställning i staterna, och med NoA i ryggen har vi en kraftfullare plattform för att fortsätta expandera, säger North Kingdoms vd Roger Stighäll i en kommentar.

Tanken är att North Kingdom som en del av NOA ska kunna erbjuda ett bredare utbud av tjänster. Nätverket kan i sin tur dra nytta av byrån digitala spets. Tanken är att North Kingdom ska fungera som en dörröppnare till den amerikanska marknaden för kunder och anställda.  North Kingdom  med sina kunder vuxit på den amerikanska marknaden. Totalt står amerikanska kunder för drygt 60 procent av bolagets totala omsättning på 76,5 miljoner kronor.

– Vår erfarenhet är densamma som NOA, nämligen att den nordiska modellen med full insyn, platta hierarkier och samarbete på tvären passar bra in i en verklighet där snabba beslut och tät kundkontakt är avgörande. Förutom att leverera upplevelser som sätter standarden för vad man kan skapa inom teknik och design, är det grunden till varför kunder som Google har varit en partner de sju senaste åren, säger Roger Stighäll, North Kingdom i en kommentar.

FAKTA
• Efter grundandet 2014 har NoA startat och köpt upp en rad företag i Norden och USA och består idag av följande företag: reklambyrån Anorak (Norge), Åkestam Holst (Sverige), Round & Round (Sverige), &Co (Danmark), tech- & designbyrån Making Waves (Sverige, Norge, Polen och USA), Bold och Great Works (Sverige, Norge och Danmark). NoA är även delägare i byråerna Clay och Evidence Strategy.
• Capman äger fortfarande över 60 procent av aktierna, medan över 100 partner äger resterande aktier. Dessa är antingen entreprenörer eller anställda i de olika byråerna i Norden.
• NoA har kontor i Norge, Sverige, Danmark, Polen och USA med sammanlagt cirka 760 anställda före förvärvet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.