Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag20.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

NOA öppnar i Singapore

Publicerad: 3 Februari 2015, 13:42

Thomas Høgebøl och Erik Ingvoldstad

Foto: Keshav Sishta

NOA startar upp Acoustic i Singapore. Byrån kommer att använda sig av nätverkets resurser och managing director blir Erik Ingvoldstad som hämtas från McCann. – Vår strategi är att göra långlivade aktiviteter snarare än att ha ett fokus på kampanjer, säger han till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Thomas HøgebølNoa

Erik Ingvoldstad har 15 års erfarenhet inom McCann-nätverket. Han har varit nätverkets kreativa ledare i Sydney och Singapore. Han har god kännedom om regionen och var senast executive creative director för L´Oreal-kontot med ett team på 40 personer i Shanghai.

Det var också på McCann som han och Thomas Høgebøl, nätverkets Nordenchef 2009-2012, knöt kontakt.   För ett halvår sedan sökte han upp Thomas Høgebøl och gav honom rådet att North Alliance internationella expansion borde ta avstamp i Asien i stället för på andra sidan Atlanten. NOA:s grundare fann rådet intressant och en tid senare kom Erik Ingvoldstad tillbaka med en plan för NOA:s verksamhet i Singapore. För två veckor sedan öppnade Acoustic sitt kontor i republikens finansiella centrum.

– Det är en försiktig satsning. Det handlar om att bygga byrån sten för sten med ett nordiskt tillvägagångssätt. Vi ska anställa bra folk och planerar att vara 5-6 personer inom en kort tid, säger Erik Ingvoldstad till Resumé.

Bakom namnet Acoustic ligger dels insikten om att byrån kommer att lyssna på kunderna och marknaden för att förstå vilken strategi och kreativitet man ska använda sig av. I andra hand spänner byrån mellan det digitala och det analoga. Samtidigt benämner NOA byrån som "digital-centrisk".

– Tanken är att vi lever i en värld som är digital. Även när vi som konsumenter ser analog kommunikation så är utgångspunkten vi tar digitalt. Det betyder inte att allt vi gör kommer att vara digitalt. Men när vi gör exempelvis en reklamfilm finns det alltid i bakhuvudet att konsumenten är närvarande på flera skärmar.

– Branschglidningen är på allas läppar i dag. När det kommer till output ska vi vara lyhörda och lyssna på marknaden efter vad vi ska göra. Det kan vara digitalt, tjänster, underhållning eller events.

Acoustic kommer att jobba tätt med och använda sig av North Alliance resurser och samarbeta med lokala produktionspartners i Singapore.  

– Vi ska ha en tydlig nordisk profil som en del av North Alliance. I responsen vi får från den asiatiska marknaden står sig Norden väldigt starkt som koncept. Det är bara positiva värderingar som är associerade till idén om Skandinavien.

Varför är Singapore rätt ställe att påbörja en global etablering?
– Det är egentligen bara två ställen som gäller i dag som kommunikationshubb i regionen – Singapore och Shanghai. Hongkong är i färd med att spela ut sin roll. I Singapore tar det fem minuter att starta ett företag. Det finns resurser både när det kommer till kreativitet och produktion. Därtill finns det många kunder som valt Singapore som sitt säte i regionen.

– En tredje fördel är att myndigheterna i Singapore har bestämt att de ska göra landet till ett teknologiskt centra. Området upplever en stark tillväxt och då ska vi finnas där.

Det är väl också ett sätt att dra ner på kostnader?
– Det är klart att vi kommer att kunna dra ner på kostnaderna, men fortfarande hålla den kvalitet som vi kräver. Vi kommer att jobba med strategiska processer.

Byrån ska drivas som ett asiatiskt kontor med kunder från regionen, men vill också se sig som den naturliga samarbetspartnern för nordiska företag som önskar stärka sin närvaro i Asien. Även för asiatiska företag som vill etablera sig i Skandinavien.


Du har jobbat på en nätverksbyrå under lång tid. Vad tycker du om NOA:s upplägg?
– Det är väldigt viktigt att man har samma filosofi när det gäller medier och teknologi, här fallerar ofta de stora nätverken. Integrationen fungerar inte av många skäl. När det kommer till pengar så har NOA en ägarskapsmodell som är viktig. Den gör att samarbete som fungerar och att fler känner sig involverade. I de större nätverken sliter varje byrå i stora kedjor. Man har ingen samhörighet eller respekt från varandras olikheter.

Hur kommer ni att särskilja er?
– Vi ser att många kunder är på jakt efter en annan aktör än en reklambyrå, men de vet inte vad, mer en partner som förstår mer. Vår strategi är att göra långlivade aktiviteter snarare än att ha ett fokus på kampanjer.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Thomas HøgebølNoa

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.