Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

NOA på väg mot miljarden

Publicerad: 28 April 2016, 13:43

Thomas Høgebøl är nöjd över koncernens resultat.

Foto: Andreas Elgstrand

The North Alliance går som tåget och närmar sig en miljard i omsättning. Vd:n Thomas Høgebøl avslöjar att det finns flera bolag som följer NOA:s utveckling med intresse. Men några planer på att sälja finns inte i dagsläget.


Ämnen i artikeln:

Thomas HøgebølNoaThe North AllianceÅkestam HolstGreat WorksNansen

Det har gått drygt två år sedan NOA-nätverket såg dagens ljus. Under den tiden har fokus legat på att sammanfoga den nordiska byrågruppen, men också på att växa genom nya förvärv. I höstas köptes den digitala byrån Nansen, med 100 anställda i Sverige och USA, för en okänd summa. Sammanräknat omsatte koncernen över 900 miljoner kronor i fjol, visar färska siffror (se alla nedan). Det inofficiella målet i år är att passera miljardvallen.
– Jag vill inte säga något om det eftersom det bara är april månad. Men det är uppenbart att vi närmar oss, säger vd:n och grundaren Thomas Høgebøl.

LÄS MER: Så mycket betalade NOA för de svenska byråerna

Han kommer nyss från ett client director-möte i Köpenhamn där nätverkets alla kundansvariga projektledare samlades för att diskutera fortsatt samarbete över byrå- och landsgränserna.
– Vi är i färd med att bli ett fantastiskt bra bolag, så bra som jag hade hoppats att vi skulle vara. Med Nansen är vi 650 anställda, vilket är en storlek där vi kan ta oss an stora och spännande uppdrag. NOA är perfekt positionerat för att hjälpa våra kunder i den digitala vardag som vi alla befinner oss i, säger Thomas Høgebøl.

LÄS MER: Därför köper NOA upp Nansen

NOA finansieras av riskkapitalbolaget Capman som också äger cirka 60 procent av koncernen. Resten ägs av omkring 100 nyckelpersoner på de olika byråerna. Redan vid starten kunde Resumé berätta att planen var att antingen sälja eller börsnotera den nordiska kommunikationskoncernen inom 5-8 år. Thomas Høgebøl berättar nu att de redan fått propåer, men att det inte finns några planer på en försäljning.
– Det är flera som följer oss och har kontaktat oss, men alldeles för tidigt att tänka i de banorna. Vi lägger inte ned någon tid på det utan vårt fokus är att bygga ett fantastiskt bra bolag.

LÄS MER: Hon ska få Great Works att sluta göra kampanjer

Koncernen blir också kontaktad av byråer som är sugna på att bli uppköpta. Men några affärer är inte att vänta i närtid.
– Vi ska få in Nansen på ett bra sätt och introducera NOA till deras kunder och vice versa. Det handlar också om att integrera bolagen på ett kulturellt plan. Till hösten får vi se om vi har kompetensmässiga- eller geografiska glapp att fylla, men det finns inga konkreta förhandlingar om uppköp.

LÄS MER: Petronella Panérus: "Jag reflerkterade i månader över livet"

I Sverige har NOA-byråerna genomgått stora transformationer det senaste året. Åkestam Holst har generationsväxlat med den nya vd:n Petronella Panérus och cd:n Magnus Jakobsson. Great Works har också bytt vd och stöpt om hela sitt erbjudande mot mer innovation och affärsutveckling. Dessutom har den nya pr-drivna byrån Round & Round sett dagens ljus. Trots risken för turbulens verkar allt ha gått bra.
– Det har varit väldigt lyckade förändringar. Vi måste kontinuerligt arbeta med att ha riktigt bra personer, både kompetens- och kulturmässigt, på ledande positioner. Och det är vi på god väg med, säger han.

LÄS MER: Så blir NOA:s nya byrå

Förutom de Skandinaviska länderna finns NOA representerat i USA och Singapore. Thomas Høgebøls blickar är i första hand riktade västerut medan närvaron i Asien utvärderas kontinuerligt.
– Vi vill inte sprida det för brett utan nyttja vår tid och resurser på bästa sätt. Vi kommer inte att investera mer pengar i Asien i den fasen vi är nu. Men det är en naturlig konsekvens att vi blivit fler i USA i och med Nansen-köpet.

FAKTA/Så går NOA
Omsättning 2015: 761 miljoner NOK *exklusive Nansen
Byråintäkt: 534 miljoner
EBITDA-resultat: (exklusive extraordinära kostnader): 29 miljoner.
Tillväxt: Drygt 20 procent
Nansen 2015:
Omsättning: Ca 143 miljoner kronor
Byråintäkt: Drygt 100 miljoner kronor
Vinst: Ca 18 miljoner kronor.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.