Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

NOA slår ihop Nansen och Making Waves – blir nytt internationellt storbolag

Publicerad: 9 Maj 2016, 08:03

Foto: Pressbild/Making Waves

De två byråerna som ingår i The North Alliance (NOA) ska tillsammans bilda digitalt bolag med 400 anställda och huvudkontor i Oslo.


Ämnen i artikeln:

The North AllianceMaking WavesNansen

Hösten 2015 köpte den nordiska byrågruppen The North Alliance den amerikansk-svenska digitala byrån Nansen, med totalt 100 anställda, som en del av ambitionen att etablera sig i USA. Tanken var då att Nansen skulle komplettera Making Waves erbjudande. Köpet är en bidragande faktor till att The North Alliance närmar sig en miljard i omsättning.

LÄS MER: NOA på väg mot miljarden

Nu står det alltså klart Nansen och Making Waves blir ett och samma bolag, under namnet Making Waves, med totalt 400 anställda och kontor i Oslo, Stockholm, Krakow, Chicago och New York. Huvudkontoret blir i Oslo och vd Jonathan Pettersson som har haft en central roll i att bygga upp Nansen i USA. Vice vd blir Kim Ydse Krogstad från Making Waves.
– Nya Making Waves har en markant närvaro i de nordiska länderna och ett starkt fotfäste på den amerikanska marknaden. Den här fusionen bygger vidare på vår ambition om att ta nordisk digital kompetens ut på den internationella marknaden, säger Thomas Høgebøl, ceo och grundare av The North Alliance i en kommentar.

Jonathan Petterson, vd på nya Making Waves, menar att bolagets erfarenhet från digitalt avancerade kunder i Norden ofta ses som en inspiration för amerikanska bolag – och att närvaron på båda sidorna om Atlanten skapat insikter om marknadens internationella utveckling.
– Nansen har också tagit med sig skandinaviska arbetsvillkor till USA: fem veckors semester och en öppen ledarstil har blivit positivt mottaget i USA. För många av talangerna i Norden är möjligheten att få jobba internationellt väldigt attraktivt. Inom Nansen är samarbetet över Atlanten ofta förekommande och byrån har väletablerade rutiner för utväxling. Möjligheten att jobba i USA, men med svenska arbetsförhållanden, har hjälpt Nansen till att kunna rekrytera de främsta talangerna i branschen. Nu förstärker vi vår nordisk-amerikanska bro med kompetensöverföring både för kunder och anställda, säger Jonathan Pettersson.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.