Reklam
Nobbade fattiga länder – slår igenom internationellt
Publicerad: 16 december 2011, 10:21
I Unicefs julkampanj vill tomten inte åka till fattiga länder.
Nu uppmärksammas den internationellt – och fler länder vill använda kampanjen.
Ämnen i artikeln:
ReklamCS
Christian Ström
”Vi åker dit tomten inte åker” är payofffen i Unicefs julkampanj, som tagits fram av Forsman & Bodenfors. I reklamfilmen säger tomten att han ”don´t do poor countries”.
Kampanjen har uppmärksammats av branschpress och bloggare internationellt, bland annat av Adweek.
Även inom Unicef världen över har kampanjen fått genomslag.
– Jag har fått mejl från våra kontor internationellt där man har velat använda kampanjen, säger Karolina Westerlund, projektledare på Unicef.
Bland annat har Unicef i Turkiet, Kanada och Holland hört av sig.
– Vi är så klart jättenöjda med det genomslag som kampanjen fått.
Nu återstår bara att se vilka länder tomten hinner till innan jul.
Senaste tillskottet i Unicefs julkampanj är en Facebook-applikation i form av en minibutik där man kan köpa julklappar som skickas till barn i nöd. Bakom applikationen står JMW Kommunikation.