Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Nöden har ingen lag

Publicerad: 24 Februari 2009, 15:22

Stockholms läns landsting, SLL, planerade en stor utomhuskampanj för vårdgarantin i början av mars. Men kapaciteten på sjukhusen räckte inte till och kampanjen fick ställas in. I stället kastar SLL om i kommunikations­planen och kör en kampanj för nya Vårdguiden – som lanseras längre fram i april.


Ämnen i artikeln:

Hans SydowSLL

KAMPANJBYTE. Det som skulle ha blivit en kampanj för vårdgarantin i Stockholms läns landsting slutade som en kampanj för Vårdguiden – som inte lanseras förrän i april.

Stockholms läns landsting har en kampanjplan på två år med tre kampanjtillfällen per år. Det över­gripande temat som ska kommuniceras är patientens rätt. Nyvald byrå för uppdraget är Saatchi & Saatchi.
Den första kampanjen skulle handla om vårdgarantin och uppmanar människor i kö för behandling att prata med sin doktor, vars plikt det är att skicka dem vidare om de får behandling snabbare någon annanstans. Men sjukhusen hade problem att hantera alla remisser till höft- och knäoperationer och eftersom det är en viktig patientgrupp ställde SLL in kampanjen i slutet av januari.
– De upplevde att de inte hade kapacitet att ta hand om alla patienter. Det hade inte varit ansvarsfullt av oss att köra den kampanjen då, säger Katarina Winell, kommunikationschef vid hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning.
– Nu har den situationen löst sig men det visste vi inte då.
I stället kastar de ut en annan kampanj för Vårdguiden. Vårdguidens sajt ska relanseras senare i vår. Nu kommer kampanjen en månad före den nya sajten släpps. Att det skulle vara ogynnsamt håller inte Katarina Winell med om.
– Så ser jag det inte. Det var ingen tvekan kring detta. Vårdguiden finns alltid och kampanjen är tidlös, säger hon.
Hans Sydow, projekt­ledare för uppdraget på Saatchi & Saatchi, medger att de ”inte fick jättelång tid” på sig för att göra ut Vårdguidenkampanjen.
– Det var kort om tid, men definitivt inte panik. Vi hade ju planerat detta längre fram så vi var insatta i frågan, säger han.
– Vi vill vara posterartade i vårt tilltal för att snabbt driva trafik till sajten.
Enligt Katarina Winell hade det varit möjligt att dra till­baka medieköpen.
– Men det fanns inte på min karta. Jag har ett uppdrag att kommunicera patientens rätt tre gånger om året. Nu får fler veta vad Vårdguiden är. Att vi byter teknisk lösning för sajten i april har inte med det att göra.
Hur det blir med den ursprungliga prata med din doktor-kampanjen är inte klart.
– Möjligen jobbar vi med den i höst, säger Katarina Winell.

truefalse

Vi som gör det

Arbetsgrupp på Saatchi & Saatchi: Hans Sydow projektledare, Eric Spongberg planner, Fredrik Preisler cd, Fredrik Svalstedt ad, Henrik Berglöf copy, Eva Håkanson Tell produktionsledare.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Hans SydowSLL

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.