Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Nokia dumpar mediebolag

Publicerad: 27 Januari 2012, 11:18

Nokia-vd:n Stephen Elop vill att bolaget ska fokusera på sin kärnverksamhert och säljer därmed av sitt medieannonseringsbolag Navteq Media Solutions.

Foto: Pressbild.

Den finska telekomjätten Nokia har sålts sin medieannonseringsverksamhet till det amerikanska startupbolaget Matchbin. Bolaget byter samtidigt namn till Radiate Media.


Ämnen i artikeln:

Nokia

Försäljningen är ytterligare ett steg i Nokias satsning på fokusera  på sin kärnverksamhet, enligt en talesperson för bolagen. Nokia vill dock  inte gå ut på hur mycket verksamheten säljs för.

Matchbin har ändrat sitt namn till Radiate Media efter att ha köpt Nokia-verksamheten, vilken sysselsatte 180 personer.

Nokia,  som är världens största mobiltelefontillverkare beräknat utifrån volym,  gav sig in på mobilannonseringsmarknaden genom sitt köp av amerikanska  Enpocket år 2007.

Nokia integrerade därefter Enpocket med  divisionen Nokia Interactive Advertising.

Sedan fördes affärsenheten  över till Nokias dotterbolag Navteq i november år 2009 och verksamheten som nu säljs byter namn till Navteq Media Solutions.

Nye Nokia-chefen, Stephen Elop, har fokuserat på kärnverksamheten sedan han tillträdde.

Han har bland annat dragit ned på Nokias satsningar inom spel och musik.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Nokia

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.