Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nokia gör sin största kampanj någonsin

Publicerad: 28 oktober 2011, 05:08

Här är reklamfilmen som ska återupprätta Nokias mobiltelefoner. Kampanjen för Nokia Lumia 800 är den största någonsin från Nokia.


Ämnen i artikeln:

Nokia

</div><p>Finska Nokia har lidit hårt av konkurrensen från Apple, Google och nya mobiltelefontillverkare från Asien. Tusentals anställda har fått gå, det egna operativsystemet Symbian är nedlagt och i stället har Nokia i år inlett samarbete med Microsoft om mobilt operativsystem.</p><p>Nokia Lumia 800 är Nokias första smartphone med Microsofts mobila operativsystem Windows Phone. Det är mobiltelefonen som ska ta upp kampen mot iPhone och alla Androidtelefoner.   </p><p>Telefonen presenterades vid Nokia World Conference i veckan. Nokia vd Stephen Elop säger att jämfört med tidigare telefonlanseringar ska man den här gången satsa tre gånger så mycket på <a href="http://adage.com/article/digital/nokia-s-windows-phone-ad/230654" target="_blank">marknadsföring.<br /></a><br />Det är den största kampanj Nokia någonsin gjort.</p><p>Lanseringen gäller Europa under 2011 och USA nästa år.<br /><br />Trots att det här är en viktig satsning för Nokia har man bytt till lilla oberoende byrån Inferno Group.</p><p>Målgruppen för reklamen är 25-åringar och engelske marknadschefen John Nichols hoppas att folk ska tycka Nokia är coolt.</p><p>– Folk kommer säga ”Wow, jag kan inte tro att det här är Nokia”. Den nya kampanjen kommer överraska och roa människor, säger <a href="http://www.marketingweek.co.uk/sectors/telecoms-and-it/%E2%80%9Cstep-change%E2%80%9D-in-marketing-will-position-nokia-for-a-bright-future/3031369.article" target="_blank">Nichols</a>. </p><p>Varumärkeschefen <b>Adam Johnson</b> förtydligar att det handlar om att föryngra och vitalisera ett ganska svalt varumärke.</p><p>– Det härbetyder en stor förändring i sättet vi arbetar. Det har gjort att vi vill arbeta här och människor på marknadsavdelningen gör saker som de inte ens skulle förska sig på för 18 månader sedan. </p><p>Lanseringsfilmen är fylld med människor i storstadsmiljö som gör det mesta utom att prata i telefon. Det dröjer nästan en minut innan den nya telefonen kommer i bild. </p><p>Det här, säger John Nichols, skiljer Nokia från konkurrenterna.</p><p>– Folk betalar massor för telefoner, de blir som deras livspartners, de följer med överallt men de marknadsförs så tekniskt. Som en bransch borde vi inse att kallat inte är coolt. Vårt varumärke står för människor – inte konsumenter.</p>

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nokia

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.