Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 20 Februari 2009, 08:16
Think global – act global. Nokia styr om kommunikationsstrategin och renodlar sina digitala byråsamarbeten. R/GA och Isobar, där svenska Farfar ingår, får dela på ett konto värt 230 miljoner kronor.
Matias Palm-Jensen, vd på Farfar får fortsatt förtroende av Nokia. Foto: Tobias Rydergren.
Nokia renodlar sina byråsamarbeten och delar upp det globala digitala kontot på två konkurrenter: R/GA och Isobar, rapporterar amerikanska och brittiska branschmedier.
Svenska Farfar, som ingår i Isobar och varit nära lierad med Nokias ledning, får med andra ord fortsatt förtroende från sin viktigaste kund.
Kontot värderas till totalt 26 miljoner dollar, närmare 230 miljoner kronor.
IPG-ägda R/GA arbetar i huvudsak mot amerikanska marknaden medan Aegis-ägda Isobar har Storbritannien som bas.
Syftet med nyordningen ska enligt rapporterna vara att samordna de globala kampanjerna och minska på de lokala.
Det innebär bland annat att Nokia kommer att avsluta några lokala byråsamarbeten som nu inte ligger under Isobar och R/GA.
Peter Willebrand