Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Nokia tagna på sängen

Publicerad: 8 April 2010, 14:02

Nokias ytterst ansvarige för marketing creation, det vill säga integrerade kampanjer, Tapio Hedman är överraskad över beskedet att Farfar läggs ned: – Jag hade ingen aning. Men det är för tidigt att säga hur detta påverkar våra pågående projekt med Farfar, säger han.


Ämnen i artikeln:

FarfarNokia

Farfars kampanj för Nokia har placerats högt i Reklamallsvenskan.

Själv har han träffat Farfar många gånger. Han tycker att Nokia har haft ett väl fungerande samarbete med byrån:
– Farfar är en bra partner till oss. Men med det sagt är Farfar samtidigt bara en av många partners. Och Nokia är aldrig beroende av en enda leverantör, säger Tapio Hedman.

Tidigare har Resumé rapporterat om att Aeigs köpte Farfar för dryga 60 miljoner kronor för 100 procent av aktierna. Därefter har grundaren Matias Palm-Jensen fått earn-outs på 20 miljoner kronor och mycket tyder på att övriga grundare/aktieägare fått liknande earn-outs.
Samtidigt gjorde Farfar en blygsamt vinst på totalt 9,1 miljoner kronor åren 2005-2008. Och nu läggs alltså byrån ned.

I nuläget vill inte Tapio Hedman ge några ytterligare kommentarer kring beskedet om att Farfar läggs ned eller vad som har skett inom Farfar.

Enligt uppgift till Resumé har Farfar haft svårt att bibehålla långa kundrelationer. Undantaget gäller det mångåriga samarbetet med Nokia, som också för en majoritet av byråns intäkter.
Det största digitala uppdraget för Nokia ligger dock inte på Farfar utan på amerikanska R/GA.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

FarfarNokia

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.