Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Nord DDB:s Volkswagen-kampanj – en kopia av BMW:s utomhuslösning

Publicerad: 16 Januari 2019, 09:38

I veckan lanserade Volkswagen en utomhuslösning där night vision-teknik ska minska viltolyckorna. För tre år sedan kom konkurrenten BMW med en snarlik lösning i Österrike. Byrån Nord DDB hävdar att kampanjkrocken är ett olyckligt sammanträffande.


Ämnen i artikeln:

BMWUtomhusreklamNord DDBReklamVolkswagen

För att marknadsföra night vision-tekniken i Volkswagens uppdaterade Tuareg-modell valde Nord DDB att utrusta en utomhustavla på en olycksdrabbad väg utanför Stockholm med teknologin. I vintermörkret varnar skylten bilister och djur genom blinkande ljuspunkter.

För snart tre år sedan genomförde BMW i Österrike en kampanj för att förebygga viltolyckor på vägarna med hjälp av billboards med night vision-teknologi där gult ljus gör djuren synliga för förarna på utomhustavlorna. En snarlik lösning inom samma kategori med undantag från att tekniken har uppdaterats sedan dess och att även djuren varnas i den svenska byråns kampanj för Volkswagen.

BMW:s kampanj på den österrikiska marknaden från 2016


Nord DDB:s kampanj för Volkswagen 2019


Vad säger ni om kampanjkrocken?
– Det finns uppenbara likheter som vi inte kan bortse ifrån och som självklart tar bort lite av stjärnglansen från idén. Vi gjorde kampanjen för att informera om säkerhet på vägarna. Om vi hade sett BMW:s kampanj hade vi utfört idén på ett annat sätt. Oavsett så är fortfarande budskapet i sig jätteviktigt, säger Nord DDB:s kreatör Simon Higby till Resumé.

Hur kunde ni missat BMW:s kampanj i planningfasen?
– Idén kom fram i vårt kreativa råd där kreatörer från de olika byråerna i Norden tillsammans tar fram idéer. Uppenbarligen var det ingen av oss som hade sett eller mindes denna BMW idé och det är så klart olyckligt.

Även om tekniken är annorlunda. Vad är skillnaden mellan er idé och den ursprungliga?
– Jag lyfter hellre vilka likheter som finns – att vi båda vill ta ansvar och skapa säkrare vägar för att förebygga olyckor genom den senaste teknologin. Volkswagen varnar inte bara förarna, utan även djuren.

Vad får kampanjidén för värde när den är så snarlik en annan i genren?
– Det har värde för konsumenten eftersom varumärken försöker skapa säkerhet för dem. BMW kampanjen rörde sen en annan marknad med en annan teknologi. Värdet när det kommer till kreativ briljans är så klart inte lika högt som innan.

Hur reagerar du som kreatör när du ser detta?
– Genom att ödmjukt ta smällen. Sånt händer. Det händer värre saker i världen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.