Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nordax Banks marknadschef: ”Belyser ett shoppingbeteende som håller på att spåra ur”

Publicerad: 10 juni 2021, 09:25

Nordax Bank gjorde en tydlig passning till Klarna när de lanserar ett verktyg som uppmanar kunderna att shoppa mindre. För Resumé berättar bolagets CMO Hanna Belander om insikterna bakom kommunikationen.


Ämnen i artikeln:

NordaxHanna BelanderKlarna

I en tid där den svenska e-handeln slår nya rekord varje kvartal samtidigt som kreditskulderna ökar lanserade Nordax Bank i veckan ett initiativ för att uppmana konsumenterna till eftertanke. En Google Chrome-plugin som dyker upp vid utcheckningen och tvingar användaren att ta en ”smoothie-time-out” och fundera över om de verkligen behöver allt det där som ligger i varukorgen, innan de har möjlighet att klicka på köp.

Både med tjänsten och i kampanjkommunikation hämtar Nordax Bank näring hos betalbolaget Klarna. Med betalningsfunktioner som har blivit stilbildande inom e-handeln och det så omtalade ”Smoooth”-konceptet. 

Till Resumé säger bolagets chief marketing officer Hanna Belander att Nordax Bank tillsammans med sina byråer vill fortsätta bygga positionen som en ansvarfull och trygg nischbank. Den aktuella kampanjen lyfter också blicken långt över det som just Nordax håller på med dagligdags.

— Den belyser ett shoppingbeteende som håller på att spåra ur. Klarna, som har varit med och drivit på utvecklingen, var ju ute och vevade förra veckan om att låneinstituten skulle vara grunden till problemen, att samla lån i slutändan blir dyrare för kunden och så vidare, vilket så klart stämmer till viss del. Men problemet börjar ju ofta någon annanstans – i överkonsumtion som i sin tur leder till många smålån.

– Vi har alla ett ansvar här. Bankerna, låneförmedlarna och kunderna själva. Så för att börja någonstans ville vi helt enkelt inspirera till reflektion kring den allt mer smidiga och tillgängliga nätshoppingen -  leverera en lite osmidig men ändå rimlig lösning på problemet – tid att tänka till innan man trycker på köp, säger Hanna Belander som tillägger att fler initiativ är att vänta framöver.

Enligt Hanna Belander visar Nordax Bank egna data att bankens kunder behöver hjälp på området.

– Det är många som kommer till oss har behov av att samla smålån och krediter för att överhuvudtaget klara av vardagen. Då blir ett större lån enda lösningen.

Var det självklart att så tydligt referera till Klarna?
– Klarna har en fantastisk produkt som är svår att inte gilla. Det är ju inte utvecklingen i sig som är problemet – tvärtom, utveckling är positivt. Dock måste vi som konsumenter lära oss hantera alla nya möjligheter. Och vi som erbjuder nya möjligheter måste ta ansvar för att inte uppmuntra till snabba, ogenomtänkta köp och överkonsumtion. Pengar är fortfarande pengar, även om man inte räcker över dom till en snygg kille bakom kassadisken.

Har ni fått några reaktioner från Klarna?
– Dom har gillat våra grejer på Instagram, så klart. Vi har ju i princip levererat en lösning på deras största glapp i hållbarhetsagendan – alltså egentligen borde ett litet tack vara på sin plats kan jag ju tycka.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

NordaxHanna BelanderKlarna

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News