Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nordea kritiseras för förskönande lånereklam

Publicerad: 28 december 2020, 10:16

Konsumentverket ryter ifrån.

Foto: Wikimedia Commons.

Formuleringen ”Lite extra ljus i vintermörkret” gick inte hem hos Konsumentverket, som kritiserar Nordea för förskönande lånereklam.


Ämnen i artikeln:

NordeaKonsumentverket

Andra formuleringar som verket har studsat till på är ”i år kanske det blir lite väl mycket hemmatid under hösten och vintern. Många upplever dessutom utmaningar som kan innebär att det behövs lite extra tillskott i kassan” och ”du har sedan tidigare ett Nordea Finans-konto och därför har du en tillgänglig kredit hos oss. Den krediten har du möjlighet att använda genom att göra en överföring till ditt bankkonto”.

Detta är inte måttfullt, enligt Konsumentverket. Här marknadsför Nordea krediter på ett sätt som kan locka konsumenter att ”ingå oöverlagda kreditavtal” med bolaget. Konsumentverket anser att man riskerar att fokusera på fördelarna med lån och inte tänka igenom riskerna.

”Aktuell utformning väcker särskild uppmärksamhet då den varken är neutral eller överlåter åt konsumenter att avgöra huruvida krediten är förmånlig eller ej vilket står i strid med förarbetena. Genom aktuell utformning framställs krediten dessutom som helt bekymmersfri då det framstår som att lånet saknar negativ inverkan på konsumenters ekonomi vilket även förskönar bilden av skuldsättning”, skriver Konsumentverket bland annat i sin kritik och påpekar dessutom att det saknas information om effektiv ränta.

Eftersom Konsumentverket anser att marknadsföringen strider mot måttfullhetskravet strider den även mot god marknadsföringssed och är att anse som otillbörlig.

Formuleringarna kommer från ett e-postutskick som Nordea skickat ut tidigare i år och myndigheten har gett Nordea möjligheten att återkomma med ett yttrande. Vi har varit i kontakt med Nordea för att höra hur de ser på kritiken, varför de valde att utforma marknadsföringen på det här sättet och vilka åtgärder som vidtas. Via presskontakten Carl Hemeren svarar Nordea:

– Självklart månar vi om en måttfull lånereklam. Vi ser nu över detta och kommer att komma tillbaka till Konsumentverket med ett yttrande senast den 13 januari. I nuläget har vi inga ytterligare kommentarer.

 

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

NordeaKonsumentverket

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.