Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Nordeas första kampanj med nya byråerna

Publicerad: 3 November 2016, 12:51

Bild ur Nordeas nya kampanj.

Med ny logotyp och kommunikationskoncept vill banken stärka sin roll i människors liv.


Ämnen i artikeln:

Adam KerjNordeaMcCannReklamfilmBold

Förra hösten valde Nordea McCann som ny nordisk huvudbyrå. Banken anlitade även Bold för att ta fram en ny logotyp och varumärkeskoncept. Sedan dess har det varit tyst på kommunikationsfronten, men nu rullas den första kampanjen ut.

Konceptet handlar om att visa på hur stora händelser i vår omvärld påverkar oss i vardagen, som privatperson, företagare och andra tänkbara situationer. Nordea vill tydliggöra hur de som bank hjälper till i människors liv.

Förhoppningen är att stärka varumärkeskännedomen och tydligare positionera Nordea.
– Sedan Nordea bildades för 15 år sedan har varumärket satt sig, men vi har inte varit tillräckligt tydliga med vad vi står för. För ett par år sedan förtydligade vi det, och sedan engagerade vi McCann för att hitta ett nytt kommunikationskoncept som på ett modernt och tydligt sätt visar vad vi kan bidra med till samhället och privatpersoner, säger marknadsdirektören Helena Andreas och tillägger:
– Vi är väldigt stolta och glada. Vi hoppas att det kommer vara många till nöje.

Nordea kommer inte att köpa mer medieutrymme, hävdar Helena Andreas. Istället hoppas de att det nya konceptet ska göra skillnad genom att vara mer effektivt.
– Vi fokuserar på att bli tydligare och få mer genomslag. Det handlar inte om någon radikal förändring av hur mycket vi kommer synas på marknaden. Däremot genom att förtydliga vårt koncept, som är lite annorlunda jämfört med hur resten av branschen kommunicerar, får vi en större synlighet.

Reklamfilmerna kommer att gå i samtliga nordiska länder. Nordea kommer också att synas i andra sammanhang, bland annat genom samarbeten med influencers.

McCanns kreativa chef Adam Kerj förklarar hur de resonerat:
– Det nya kommunikationskonceptet handlar om att bredda konversationen och visa sambanden mellan världens händelser och ekonomi med din. Vi tar de första stegen nu genom att visa att Nordeas kunder är en viktig del av ett större sammanhang men i längden vill vi zooma ut ännu mer och berätta om Nordeas roll i samhället.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.