Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nordenkonto i potten

Publicerad: 22 september 2010, 15:16

Komplett. se – Nordens största nätbutik – bryter med Forsman & Bodenfors och går ut i pitch. ­Totalt har sex byråer bjudits upp till dans. I potten står ett Nordenuppdrag.


Ämnen i artikeln:

Forsman & Bodenfors

truetrue2020-09-10T17:15

Peter Keerberg, vd för Komplett.se, vill se vad andra byråer har för lösningar.

Forsman & Bodenfors har i dag storkunder som IKEA, Volvo och If. Men nu riskerar man att tappa Komplett.se, ett uppdrag som byrån så sent som i somras släppte nya kampanjfilmer för.

Totalt har sex byråer bjudits in till pitch, där ett Nordenuppdrag står på spel när Kom­­plett.se för första gången slår samman varumärkesarbe­tet för Danmark, Norge och Sverige.
– Vi är nöjda med Forsman & Bodenfors, och de är också med i pitchen. Anledningen till upphandlingen är att vi vill få in lite färska ögon på vårt kampanjarbete och vässa­ vår kommunikation, säger Peter Keerberg, vd på Komplett.se.

Han vill i övrigt inte gå in på vilka byråer som är med i pitchen.

Men vad Resumé erfar rör det sig om tre Oslobaserade och tre Stockholmsbaserade byråer som slåss om uppdraget.

Komplett.se är en del av e-handelssällskapet Komplett ASA – och är ett av Europas ledande företag inom e-handel med tolv internetbutiker i sex länder. Internetsajten säljer bland annat datorkomponenter, pc och hemelektronik. Under 2007 omsatte man 5,8 miljarder kronor.

Det var för en till två månader sedan som förfrågan gick ut till ett antal byråer.
– Historiskt sett har vi kört väldigt mycket med egen produktionsbyrå, men senhösten 2009 har vi i Sverige och Danmark samarbetat med Forsman & Bodenfors, vilket har gett mersmak, och landat i att vi även vill se vad andra byråer kan ha för lösningar.

Vad är det som har gjort att ni går ut i pitch just nu?
– Komplett.se har varit en dold liten juvel i hemelektronikbranschen, och vi har inte varit så fokuserade på marknadskommunikation, utan mer vuxit genom word of mouth. Men nu när vi ser att den här diamanten börjar växa sig riktigt stor känner vi att det är dags att kommunicera bredare än vad vi gör i dag, säger Peter Keerberg.

Vilken sorts byrå är ni ute efter? Är det enbart nätverksbyråer?
– Inte enbart, men vi har ställt kravet att man måste kunna hantera tre marknader och precisera hur man kan göra det.

Hur stort är uppdraget?
– Komplett ASA som koncern omsätter en hel del pengar, men exakt byråarvode kan jag inte gå in på.

År 2009 omsatte Komplett.se närmare en miljard enbart i Sverige. På den norska marknaden är Komplett ASA noterat på Oslobörsen och hade en omsättning 2008 på 4,3 miljarder norska kronor.

I slutet av oktober ska valet av reklambyrå vara klart, och från årsskiftet ska den första kampanjen rullas ut. Huvudmedium är tv.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Forsman & Bodenfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.