Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nordisk bokserie om reklambyråer – Åkestam Holst först ut

Publicerad: 9 december 2014, 14:31

Förlaget Arvinius+Orfeus släpper en bok om Åkestam Holst i mitten av december. Boken "Från "omstart till världsklass" är skriven av varumärkesanalytikern och krönikören Carin Fredlund. – Åkestam Holst jobbar hela tiden med att ifrågasätta och förändra sina arbetsmetoder, vilket har banat väg för byråns stora framgångar, säger hon.


Ämnen i artikeln:

Carin FredlundÅkestam Holst

Arvinius+Orfeus har tidigare gjort en bokserie om nordiska arkitekter som har blivit en kommersiell framgång – serien omfattar Sverige, Norge, Danmark, Island och Finland.

Nu är tanken att göra en nordisk bokserie om reklambyråer.
– Det blir som en slags dokumentation för eftervärlden. Det finns ju Byråboken och annat, men det här är ju mer reklamhistoria, säger Marie Arvinius i en kommentar.

Bakgrunden är att hon och hennes vän Carin Fredlund satt och diskuterade om man skulle göra ett projekt kring reklambyråer. Man beslutade sig då för att satsa på en av de större byråerna och boken om Åkestam Holst släpps den 15 december.

Det är alltså Carin Fredlund som har skrivit boken.
- Hon har ju varit med länge i branschen och hon är också en duktig skribent, säger Marie Arvinius.

Carin Fredlund berättar att hon inledde med att sitta med olika arbetsgrupper och sedan fick hon ett eget rum där hon fick intervjua medarbetare en efter en.

– Jag gick ju även runt i lokalerna och talade med folk, men man kan ju inte vara för närgången och störa deras jobb, säger hon.

Hon berättar att på ett sätt var uppdraget mycket av ett researcharbete om byråns historia och dess utveckling, men på andra plan handlade det om att fånga byråns sätt att jobb.

– Då Åkestam Holst startade höll man på att gå under de första sex månaderna, men genom att hela tiden utveckla sina arbetsmetoder har man nu byrån blivit årets byrå sju år på raken., säger Carin Fredlund.

Hon drev bland annat Quo Vadis under 20 år och hade ett inslag som kallades Under Luppen där hon frågade just hur byråerna jobbar med att utveckla sina arbetsmetoder.
– Det var väldigt skilda svar. Vissa sade att man hade prövat en gång och aldrig ville göra om det, medan andra jobbade med alla i organisationen skulle ta ansvar, säger Carin Fredlund.

Boken "Från omstart till världsklass" trycks till en början i 1 500 svenska exemplar och 1 500 översatta exemplar.

Om boken går bra. Vad blir nästa byrå då. Forsman & Bodenfors?
– Vi skulle gärna vilja göra en bok om Forsman & Bodenfors och hoppas att man ställer upp. Vi vill täcka in svenska och nordiska byråer, säger Marie Arvinius.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.