Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Nordisk Film ger sig in i reklambranschen

Publicerad: 21 Oktober 2013, 13:42

Douglas Wahlberg (t.v) och Joel Bringmark.

Foto: Pressbild.

Postproduktionsbolaget Nordisk Film Shortcut, som bland annat ligger bakom Små Citroner, Gula, Flimmer och Stieg Larsson-filmerna, ger sig in i reklamfilmsbranschen. Bolaget ska konkurrera med företag som The Chimney Pot, Syndicate, Swiss och The Line och har plockat in Douglas Wahlberg och Joel Bringmark för att leda satsningen. Flera uppdrag är redan på ingång.


Ämnen i artikeln:

Nordisk FilmSnabba cash

Nordisk Film startade i Danmark 1906 och har, som namnet antyder, verksamhet i hela Norden.  

Nordisk Film har uteslutande arbetat med långfilmer – fram tills nu.

Bolaget producerar cirka 10-15 långfilmer per år och ligger bakom filmer som Små Citroner Gula och Stieg Larsson-filmerna.

Nordisk  Film har plockat in postproducer Douglas Wahlberg för att ihop med Joel  Bringmark, VFX senior artist, leda en satsning på reklamfilmsbranschen.

Douglas  Wahlberg har själv varit verksam i reklamfilmsbranschen sedan 2001 och  var bland annat regissör på Camp David 2006-2009.

Han har också jobbat som projektledare och producent i kommunikationsbranschen.
–  Vi ser att det finns en marknad att ta i Stockholm. Vi kan erbjuda ett  prisvärt alternativ utan att tumma på kvaliteten, säger Douglas  Wahlberg,.

Shortcuts affärsidé går ut på att vara ett  postproduktionsbolag som erbjuder tjänster som Online/VFX och grading  parat med låga overheadkostnader och smarta tekniklösningar.

– Vi  kommer även att kunna erbjuda kunderna ljudläggning inom en snar framtid  så därmed blir vi ett fullservicebolag, säger Douglas Wahlberg.
Joel Bringmark kommer närmast från den norska verksamheten av Shortcut.

Nordisk Film i Sverige hette från början Nordisk Postproduktion.

Företaget gick från 50 till 9 anställda för två år sedan och startade Nordisk Film Shortcut i samband med detta.

– Vi pressar priserna genom att tänka smart, säger Douglas Wahlberg.

Han uppger också att man redan har klart med flera reklamfilmuppdrag.
– Vi ska bland annat göra två jobb åt Folke film, säger Douglas Wahlberg.

Shortcut har gjort efterbearbetningar på filmer som Monica Z, Återträffen och Snabba Cash under den senaste tiden.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Nordisk FilmSnabba cash

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.