Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nordisk Mobiltelefon byter namn och byrå

Publicerad: 14 maj 2008, 12:35

I mars bytte Nordisk Mobiltelefon reklambyrå. Nu tar de nästa steg. Företaget byter namn för att få ett gemensamt varumärke på alla marknader.


Nordisk Mobiltelefon, som erbjuder mobila tjänster i bland annat Sverige, byter på måndag namn till ice.net. Anledningen – de vill få ett gemensamt varumärke i alla länder där företaget erbjuder mobiltelefoni och mobilt bredband.

 – Vi vill ha ett namn som känns kort, enkelt och som lockar in folk på hemsidan. Dessutom känns det annorlunda, säger Lena Lindgren, marknadsdirektör för ice.net i Sverige.
– Nordisk Mobiltelefon är ett komplext varumärke. Det är ett långt namn vilket gör det svårt att få till bra grafiskt och svårt att använda i marknadsföring. Det nya namnet fungerar bättre på alla marknader.

 Nordisk Mobiltelefon etablerades i Sverige 2005 men det var först i maj förra året som de körde igång lanseringskampanjen. Då hette byrån de samarbetade med Remotion Design. Ett par månader senare gick mobilföretaget vidare till Fältman & Malmén. Nu har de bytt igen. I skiftet mars/april blev en pitch klar där King stod som slutlig vinnare.
 – Vi var jättenöjda med Fältman & Malmén men kände att när vi nu skulle byta varumärke så ville vi göra det med en ordentlig start, säger Lena Lindgren.

King kommer bara att jobba med ice.net i Sverige. I Norge, där företaget funnits lite längre, är Virtual garden reklambyrå. Gemensamt är mediebyrån OMD som har uppdraget för alla marknader.

 Den nya lanseringskampanjen från King startar på måndag. Huvudmedia är print men kampanjen kommer även att gå på webben, som sponsringsmeddelanden i TV4:s EM-sändning och i radio.

Hur många kunder har ni idag?
– Det vill jag inte uttala mig om. Men vi har haft en stark kurva uppåt sedan starten, säger Lena Lindgren.

Vad är målet med kampanjen?
– Att sätta det nya varumärket. Vi vill dessutom att man ska gå in på hemsidan där det finns massor av mer information om våra erbjudanden.

 Sajten är framtagen i samarbete med Norweb.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.