Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Nordkom blir House of Friends

Publicerad: 27 April 2016, 12:10

Arvid Svanvik, CD, och Magnus Widgren, vd House of Friends.

Foto: Yasmine Winberg

First North-noterade Nordkom byter namn till House of Friends och blir ett kommunikationshus med flera byråer för olika behov. Nu ska de fightas på toppen.


Ämnen i artikeln:

KommunikationsbranschenReklambyråerFriends AgendaMagnus WidgrenScholz & FriendsHouse of FriendsBörsenNordkomVarumärkeKommunikationsbyråerAffärerWPPKommunikationOttoboni

Nordkom, noterade på First North, grundades 1999 som en kommunikationskoncern och har inte legat på latsidan vare sig vad gäller köp och försäljning av byråer. I december förvärvade man Friends-byråerna, med bland andra Scholz & Friends och Friends & Tactics. I samma veva tillträdde Magnus Widgren, då vd för Friends, som ny koncernchef i Nordkom. Arvid Svanvik blev Nordkoms creative director.

LÄS MER: Nordkom köper Scholz & Friends
LÄS MER: Nordkom köper hela Friends & Tactics

Nu tar byråkoncenen nästa steg i utvecklingen – vilket innebär att de dumpar namnet Nordkom och blir House of Friends. I den nya byråkonstellationen ingår varumärkesbyrån Scholz & Friends, relationsbyrån Friends & Tactics, produktionsbyrån Done by Friends, contentbyrån Friends & Content, marketing  automation-byrån Friends & Insights, digitalbyrån True Friends samt filmproduktionsbyrån Parapix. Samarbete sker även med Friends Agenda, som ingår i WPP-näterket. Varje byrå är sitt eget aktiebolag med egen byråchef. Helt nya är byråerna för content och digital.

Samtliga flyttar in under samma tak på Gustav Adolfs Torg 16 i Stockholm.

– Vi vill bygga Sveriges mest kreativa adress och bli ett rörligt kommunikationshus. Vi ska kunna anpassa oss och skapa den kompetensen som uppdragsgivarna efterfrågar. Om det är en viss kompetens som inte efterfrågas lika mycket så är vi inte rädda för att minska den, säger vd Magnus Widgren till Resumé.

Magnus Widgren ger samtidigt en känga till de större reklambyråerna.

– De är dåliga på att vara snabbfotade. Branschen lider av en viss typ av förlegad kaxighet som inte längre är relevant. Det är också en av anledningarna till att vi organiserar oss på det här sättet i ett antal mindre byråer. Men vår ambition är inte att bli en 360-lösning. Att tro att en marknadschef bara vill jobba med en aktör i all sin kommunikation är inte en sund inställning.

LÄS MER: Nordic Morning köper Ottoboni

House of Friends har rekryterat cirka 30 nya medarbetare på tre månader och även landat en del nya kunder. Koncernen går mot 100 anställda.

– Vi har bland annat fått in en ny kund tillsammans med Friends Agenda. Vi har en bra samarbetsform, säger Arvid Svanvik.

Kommer ni förvärva fler byråer?
– Vi har såklart planer på vad nästa aktör kommer bli. Vi sitter just nu och arbetar med det där vi ser att det är ett behov som finns, men också att vi vill vara i framkant. Vi gillar att experimentera. Sen har vi fått förvärvspropåer, men det är inget som är aktuellt just nu, säger Arvid Svanvik.

– En fördel att vara på börsen är ju att snabbt spänna musklerna och ta tillvara på möjligeter. Vi har på senare tid blivit uppvaktade av andra byråer som vill bli en del av nätverket, säger Magnus Widgren.

Blir ni ett större konkurrenshot när ni samlar er?
– Tidigare kanske vi konkurrerade på en annan arena. Nu kan vi konkurrera på andra villkor och på andra uppdrag.

House of Friends har som börsnoterade alltid ett lönsamhetskrav krafsande i nacken.

– Varje byrå har lönsamhetskrav på sig och ska stå på egna ben. Icke lönsamma verksamheter blir inte långvariga här, säger Magnus Widgren.

Koncernens bokslut för 2015 kom förra veckan och visade då en rörelseförlust på 9,1 miljoner kronor, att jämföra med en vinst på 1,5 miljoner kronor under 2014. Omsättningen uppgick till 54,7 (64,1) miljoner kronor. Koncernen sålde under 2015 digitalbyrån Ottoboni.

*Namnändringen klubbas på bolagstämman den 25 maj, men är föreslagen av styrelsen.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.