Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Nordkom köper Scholz & Friends

Publicerad: 12 November 2015, 09:08

Magnus Widgren, vd Friendsbyråerna, blir ny koncernchef för Nordkom.

Foto: Christiaan Dirksen

Nordkom förvärvar Friendsbyråerna, där bland annat reklambyrån Scholz & Friends ingår, för 15 miljoner kronor. Magnus Widgren blir ny koncernchef för Nordkom.


Börsnoterade kommunikationskoncernen Nordkom utökar verksamheten med fyra byråer från Friendsgruppen: reklambyrån Scholz & Friends (100 %), DM/RM-byrån Friends & Tactics (70 %), Marketing Automationbyrån Friends & Insights (50 %) samt produktionsbolaget Parapix (20 %).

Köpeskillingen utgörs av en kontantdel om 15 miljoner kronor, varav åtta miljoner läggs kontakt och sju miljoner erläggs av en internskuld till Scholz & Friends. Dessutom blir Magnus Widgren, idag vd för Friendsbyråerna, ny koncernchef för Nordkom-koncernen. Arvid Svanvik blir Nordkoms creative director.

– Friendsbyråerna är under ständig utveckling och efter några år av stark tillväxt är vi glada att tillsammans med Nordkom skapa en ny plattform för framtida tillväxt. Vi har under en tid haft en betydande efterfrågan på såväl automatiserad kommunikation som taktisk reklam och digital produktion, säger Magnus Widgren i en kommentar.

När köpet är klart kommer Friends-byråerna att äga aktier motsvarande cirka 33,3 procent av det totala antalet aktier i bolaget.

Friends-gruppen har de senaste åren växt från 15 till 30 anställda. Bland uppdragsgivarna finns till exempel Dagens Nyheter, Dagens industri, Opel och Skistar. Byråerna omsatte cirka 37 miljoner kronor under 2014. Under årets första nio månader har de haft en omsättning på omkring 31 miljoner kronor med en vinstmarginal på 13 procent.

Nordkom äger Done, som är en av Nordens största produktionsbyråer. De har uppdragsgivare som Telia, Riksbyggen, Bonnier och L’Oréal. Under första kvartalet 2015 sålde Nordkom den digitala byrån Ottoboni till Nordic Morning.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.