Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nordkorea here we come

Publicerad: 24 januari 2013, 16:09

Anders Ericsson (tv), Anders Högmark.

Foto: Montage.

Sveriges Annonsörer och dess vd Anders Ericson drar till Nordkorea i april ihop med Anders Högmark, som arbetar på bemanningsföretaget Kompetens i Skåne. Hans bidrag beskrev bäst behovet av en reklampaus - 1 200 lämnade in bidrag i samband med den omdiskuterade kampanjen Trött på reklam?


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerAnders EricsonForsman & Bodenfors

Trött på reklam? Så löd budskapet bakom Sveriges Annonsörers kampanj  förra året. Kampanjen var signerad Forsman & Bodenfors.

Den som bäst kunde motivera varför man ville ha en reklampaus skulle vinna en resa till Nordkorea.

Kampanjen fick dock mycket kritik.

Sveriges Annonsörer håller dock vad man lovar. I mitten på april åker vd Anders Ericson iväg med Anders Högmark till Nordkorea.

Anders Ericson ser med spänning fram emot resan:
– Vi åker i grupp med massa andra turister som vi inte känner, säger han.

Korrespondenten  Caroline Sazlinger har i sin bok Hälsningar från Ondskans axelmakter bland annat beskrivit sina  upplevelser i Nordkorea. Hon hamnar på ett minst sagt speciellt hotell  där det knappt bor någon och där Stasi-känslan är överhängande?
– Vi  ska bo på samma hotell. Jag tror faktiskt inte att det finns så många  andra hotell för turister att välja mellan, säger Anders Ericson.

Bakgrunden till kampanjen är att Sverige annonsörer ville påminna reklamtrötta svenskar om varför reklamen är viktig.
En  rapport från Sveriges Annonsörer och Novus visade bland annat över  hälften av svenskarna säger att de är ganska eller mycket negativt  inställda till reklam.

Hur ser du på kritiken kring kampanjen?
–  Ja, det blev ju i alla fall omdiskuterat. Kampanjen togs ju även upp i  Ring P1 och vi ville ju skapa en reaktion. Sedan var det många som  tyckte att den var bra också, säger Anders Ericson.

Sveriges Annonsörer fick in 1 200 bidrag med motiveringar för en reklampaus.

Anders Högmark vann. Han  är för närvarande pappaledig, men jobbar för Sydsvenskans  bemanningsföretag Kompetens i Skåne. Han var redaktionell medarbetare  innan sin pappaledighet.

Men snart blir det Nordkorea som gäller ihop med en kompis -resan var för två:
–  Jag tycker verkligen att det var en kampanj som man reagerade på. Jag  trodde också att det var ett skämt innan jag hade läst igenom hela  annonsen, säger han.

Hans vinnande bidrag bestod av ett rim: ”Jag  behöver en paus från flyers, radioskval och reklamkanaler. Så jobbigt  att välja i detta kaos av rakblad, pensionsbolag och vårdcentraler. Så  förlåt mig, men välj nu åt mig. Kläder, mat och stil. Jag är så trött på  annonsens nonsens. Ta mig härifrån. Jag vill dansa utan neon. Men bara  så att jag har fattat det rätt. Det är väl en tur- och returbiljett?”

Hur tror du att Nordkorea-resan påverkar din syn på reklam? Tror du att du blir omvänd?
– Tävlingens förutsättning var ju att motivera en reklampaus.  Jag är egentligen ingen principiell motståndare till reklam, säger  Anders Högmark.

Han uppger att han än så länge inte har fått så  mycket information från Sveriges Annonsörer om resan. Han vet i alla  fall att han är borta mellan den 28 april till den 6 maj.

Hur ser du på kritiken mot deras kampanj?
–  Jag tycker som sagt att det var en kampanj som stack ut i jämförelse  med mycket annat som jag har sett. För att lyckas måste man ju ta lite  annorlunda grepp, säger Anders Högmark.

Sao Paolo i Brasilien är reklamfritt sedan flera år tillbaka. Hade du föredragit det framför Nordkorea?
–  Jag vann en resa till Nordkorea, men det är ju klart att det aldrig  hade varit fel att få åka till Sao Paolo. Jag tycker samtidigt att det  är kul att Sveriges Annonsörer håller vad man lovar, säger Anders  Högmark.

Har du drömt om att åka till Nordkorea?
– Nej, jag skulle aldrig ha valt att åka dit på egen hand, säger Anders Högmark.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.