Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nordkorea nästa för Great Works medarbetare

Publicerad: 23 september 2009, 13:27

Great Works medarbetare lanserar nordkoreanska Noko Jeans i höst. Och i morgon får Reklamsverige vet hur de lyckades. Övriga får vänta. – Det är locket på för tillfället, säger Jacob Åström på Great Works.


Jacob Åström, jeansfabrikör, vill helst inte tala med pressen.

Noko Jeans – modejeans made in The Democratic People's Republic of Korea
Det låter redan på förhand som en kontradiktion.
Likväl lanseras de nya jeansen i höst.

I morgon, under evenemanget Ta bussen till Cannes, på Clarion kommer bland annat Jacob Åström på Great Works att berätta hur det som började som en idé sommaren 2007, drygt två år senare är på väg att genomföras.

Ett par resor har till Pyongyang, Nordkoreas huvudstad, har grundartrion Tor Rauden Källstigen, Jakob Ohlsson och Jacob Åström hunnit med.

– Great Works ligger inte bakom Noko Jeans — det gör jag, Jakob och  Tor. Great Works har varit ett utmärkt stöd och idéinkubator, skulle  man kunna säga, men officiellt har Noko Jeans inget samröre med  reklambyrån Great Works, förtydligar Jacob Åström för Resume.se.

Inför den första resan förra sommaren beskrev de för DN jeansprojektet som ett experimentellt sätt att ”närma sig det kanske mest slutna landet i världen.”

Då fanns heller inga garantier om att Nordkoreas officiella representanter skulle nappa på förslaget om att utveckla en ny jeanskollektion.

Trion har själva berättat att de inte är särskilt intresserade av jeans, trots att de själva står för designen. Det är snarare metoden som varit drivkraften och chansen att bygga en historia kring en ny konsumentprodukt i ett land som inte är känt för att producera konsumentprodukter.  
”Jeans är en otroligt tråkig produkt – och den lever i en lika tråkig värld. De jeanshistorier som finns är antingen framgångsditon eller ett tjog snubbar som ”verkligen älskar denim”. Och det gör inte vi. Vi är mer intresserade av att berätta genuina, spännande historier. Och i just det här fallet kändes jeans som det roligaste sättet att berätta genom.”, förklarade grundarna för DN På Stan förra året.

Ett år senare har man alltså nått hela vägen. Men inför den skarpa lanseringen väljer Great Works medarbetare att ligga lågt – åtminstone när det gäller närmaste framtiden.
Men av en anställningsannons att döma finns planer på att utveckla en hel klädkollektion kring varumärket Noko – inte bara jeans alltså.

– Vi har helt enkelt inte tid svara på frågor, men i morgon kommer vi att berätta historien, svara Jacob Åström när Resume.se vill veta mer om planerna.

Vad får de som besöker morgondagens evenemang att veta?
– Vi ska berätta om våra två år, från idé, till försök och faktum.

Jag har hört att ni begärde in en rökmaskin för presentationen, men fick avslag.
– Den är en viktig komponent i alla våra föreläsningar, men vi fick avslag på grund av brandrisken. Kostnaden för att utrymma hotellet låg inte vår budget. Nästa gång kanske.

Vad är din egen bild av Nordkorea?
– Det svaret får du vänta på.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.