Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Norge bäst på Facebook-kampanjer i Norden

Publicerad: 29 April 2014, 14:41

Saatchi & Saatchi i Norge och deras kund Toyota har vunnit guld i tävlingen Facebook Studio Awards 2014 för kampanjen ”Try my Hybrid”. Tävlingen hålls för tredje året i följd.


Ämnen i artikeln:

Saatchi & SaatchiFacebookToyota

Enkelt förklarat går upplägget med kampanjen ut på att Toyota Hybrid-ägare låter både vänner och främlingar testa deras bilar med hjälp av Facebook.

Människor  använde Facebook för att lokalisera vänner och vänners vänner som äger Toyota Hybrid och kunde ta dem med på en provkörning.

Kampanjen fick  stort genomslag och nära 2,8 miljoner människor kände en Toyota Hybrid-ägare direkt eller indirekt.

”Try My Hybrid” har tävlat i Facebook Studio Awards med kampanjer från 80 länder och vinner nu guld – den näst högsta kategorin.

Saatchi & Saatchi i Norge ligger bakom kampanjen.

Facebooks  talesperson i Norge, Petter Hoie, menar att kampanjen är ett utmärkt  exempel på hur byråer och varumärken kan skapa hävstångseffekter genom  kreativ storytelling såväl som designade kampanjer som fångar hur  människor kopplas samman och upptäcker vad som verkligen betyder något  på plattformen.

Övriga vinnare av guld eller blue (den  mest prestigefulla utmärkelsen) var Droga 5:s Heineken-kampanj ”If we  made it” (blue), Colenso BBDO:s kampanj för Amnesty ”Trial by Timeline  (blue) och Leo Burnetts ”Bentley Burial (gold).

Facebook fick bidrag från 80 länder och totalt 735 kampanjer.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.