Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag19.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Norge bättre än Sverige

Publicerad: 2 december 2011, 07:35

Foto: Colourbox.

Norska Try/Apt var mest prisad byrå vid Eurobest. – Bättre än Forsman & Bodenfors, jublar Kjetil Try.


Forsman & Bodenfors tog hem flest priser, tolv stycken, men DDB Stockholm hade bäst valör på sina priser, ett Gran Prix och ett Guld. Det var det svenska resultatet. Men ingen av de svenska vinnarna var i närheten av norska superbyrån Try med den digitala systerbyrån Apt. Tillsammans tog de 19 priser varav ett Grand Prix och sex Guld.
– Det är historiskt att en norsk byrå är bättre än Forsman & Bodenfors. Det är inte många europeiska byråer som slår det, säger Trys centralgestalt Kjetil Try till Kampanje.

Ingen byrå slog Trys prisskörd på Eurobest för att vara korrekt. Try hade 27 bidrag på shortlist och fick bra utdelning. Mest vann man med kampanjen Soon to be World Famous för läsken Solo. Byråchefen kom aldrig till prisutdelning i Lissabon. Han stannade hemma i Oslo.

– Vi måste tjäna pengar också.

Det gick generellt bra för de norska byråerna vid Eurobest. Totalt plockade norrmännen hem 31 priser. Enda byrå, förutom Try, som tog fler än ett pris var SMFB – som för övrigt är delägt av Forsman & Bodenfors.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.