Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Norgekrisen fortsätter

Publicerad: 26 Januari 2011, 07:26

Det stormar ännu hårdare i den norska reklambranschen. Nu tvingas man senarelägga Norges svar på Guldägget, Gullblyanten och prisade byrån SMFB hoppar av.


Norska Gullblyanten skjuts upp.

I förra veckan skrev Dagens Næringsliv om en byråpitch hos färjerederiet DFDS där reklambyråerna framställs som ett gäng amatörer. Vilket fick branschen att rasa.

Nu fortsätter krisen med en intern konflikt i norska reklamförbundet Kreativt Forum, KF.

I höstas ville KF modernisera reglerna för Norges stora reklamtävling Gullblyanten. I stället för att föra en öppen diskussion om nya regler lät KF Norges ledande byråer Try och McCann att skriva om reglerna.

Förändringen innebär att man ersätter mediekategorier med branschkategorier.

När det blev känt hoppade Kitchen, ledande på digital reklam i Norge, av KF.

Andra norska byråerna gillar heller inte regeländringen.

– Vi uppfattar att regelförändringen gör tävlingen mer snäv och samtidigt mer diffus. Att bli norsk mästare i bilreklam är inte samma sak som att bli bäst på film i kungadömet, säger Christian Steen, vd på SMFB, delägd av svenska Forsman & Bodenfors till Kampanje.

Förra året var SMFB en av de stora vinnarna vid Gullblyanten. Men nu har man bestämt sig för att hoppa av hela tävlingen.

I förra veckan hade KF ett stort informationsmöte med sina medlemmar och diskussionen hade fokus på Gullblyantens nya regler.

Flera av byråerna har inte hunnit ställa om till de nya kategorierna och ansåg at de inte skulle hinna få med sina bidrag.

Därför har KF skjutit fram Gullblyantengalan 2,5 månader fram till 27 maj.

Nu hoppas även KF att avhopparna ska koma tillbaka.

– Att en byrå inte vill vara med vid årets Gullblyanten är et beslut som KF hoppas kan ändras, säger KFs ordförande Kristian Bye till Kreativt Forum.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.