Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Norges reklamvinnare

Publicerad: 15 april 2011, 09:07

Om Berghs och Jung von Matt dominerade Guldägget ägdes norska interaktiva priset Gultaggen av byråerna Anorak och Haaland, Eidsvåg og Strøm. De vann med en musiktävling.


<p><a href="http://vimeo.com/18502818">Kaizers Orchestra - Hjerteknuser (Case study, English)</a> from <a href="http://vimeo.com/anorak">Anorak</a> on <a href="http://vimeo.com">Vimeo</a>.</p></div><p>Konferensen Gulltaggen, om interaktiva medier, har pågått under hela veckan i <a href="http://www.gulltaggen.no/2011/" target="_blank">Oslo</a>. Bland annat har <b>Kevin Kelly</b> och <b>Alex Bogusky</b> föreläst.<br /><br />I går delades priset Gulltaggen ut för de bästa digitala kampanjerna, webbsajterna och strategierna.<br /><br />Kvällen till hörde Anorak och Haaland, Eidsvåg og Strøm och deras kampanj för rockbandet Kaizers Orchestra.<br /><br />En tid innan Kaizers Orchestra släppte singeln Hjerteknuser inför ett kommande album förra året spreds noterna till låten över hela Norge. Alla kanaler användes, inklusive torrentsajter och fax.<br /><br />Uppmaningen till norska musiker var att göra covers på Hjerteknuser som alltså ingen tidigare hade hört. <br /><br />Bandet och byråerna inledde ett samarbete med NRKs radiokanal P3 om att spela bidragen. Målet var att låten skulle spelas i så många genrer och versioner som möjligt.<br /><br />Vinnaren fick spela in låten och spela live tillsammans med Kaizers Orchestra. <br /><br />Men i går var Anorak och Haaland, Eidsvåg og Strøm de stora vinnarna. Byråerna vann i kategorierna Årets Gultagg, Folkets pris, Nordic Challenge, Bästa kampanj och Bäst kommunikationsstrategi.</p>

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.