Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Norrlands Guld kapar ölskummet – med VM-tweets

Publicerad: 12 juni 2018, 11:32

Foto: Pressbild

Bärs och fotboll är en vinnande kombo, enligt Norrlands Guld. Nu använder de ölskummet som mediekanal för att publicera tweets om fotbolls-VM.


Ämnen i artikeln:

VM 2018Norrlands GuldReklamKampanj

För att få tweetsen att uppenbaras i skummet har Norrlands Guld utvecklat en teknik som skriver ut dem. Sedan har man kombinerat tekniken med en algoritm som plockar upp de senaste VM-relaterade inläggen på ölets skumkrona – i realtid. Färgen är maltbaserad för att kunna insupas tillsammans med ölen.

– Vi vill att folk ska kunna umgås och följa fotbollen tillsammans, utan att distraheras av mobilen. Det är en lite socialare öl, helt enkelt, säger Charlotte Liljewall, produktchef på Norrlands Guld.

Som bakgrund till kampanjen har Spendrups tidigare genomfört en undersökning där 7 av 10 uppger att mobilen förstör stämningen när man är ute på krogen.

Hur får man då tillgång till Twitter-ölen? Den säljs i utvalda sportbarer inför och under VM, med start under Sveriges VM-premiär mot Sydkorea.

Bakom kampanjen står Åkestam Holst.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.