Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Norrlands Gulds Twitter-öl gör internationell succé

Publicerad: 26 juni 2018, 13:20

Foto: Pressbild

Norrlands sociala öl socialiserar vidare och har nu fått internationell uppmärksamhet. CBS, Vice och AOL är några av de som hyllat kampanjen.


Ämnen i artikeln:

VM 2018Åkestam HolstNorrlands GuldReklamKampanj

Genom att erbjuda live-tweets på ölskummet kan du följa VM och socialisera dig utan mobilen. Resumé har tidigare skrivit om kampanjen, som nu även fått internationella blickar på sig.

Bland annat har CBS, Vice, AOL, Yahoo, In The Know, Trendhunter och Food & Wine lyft fram kampanjen. Även anställda på Twitter har hört av sig och önskat en egen maskin till sitt LA-kontor, och ett bryggeri i Österrike vill lansera tekniken för sin egen marknad.

– Det är ett välkommet och roligt bevis på att att vi har hittat rätt ton för Norrlands Guld – ett anrikt varumärke och mycket gott öl. Hela konceptet med att lägg ner mobilen och vara tillsammans för en stund, har funkat väldigt bra. Det liksom landar väl hos folk som känner igen sig i att pyssla för mycket med mobilen, vilket uppskattningsvis är 99.99 procent av Sveriges befolkning, säger Daniel Vaccino, copywriter på Åkestam Holst som ligger bakom kampanjen, till Resumé.

Trodde ni att kampanjen skulle flyga så här?
– Ja. Eller du vet, man hoppades ju i alla fall, för vi har alltid trott väldigt mycket på idén. Men man vet aldrig med såna här saker, som du vet. Dock har kampanjen på ett bra sätt optimerats, för att delas och gillas.

Kampanjen kommer att rulla vidare under hela VM och om det blir en någon form av fortsättning kan Daniel Vaccino inte svara på.

Norrlands Guld verkar dock väldigt nöjda med den uppmärksamhet som twitter-ölen fått.

– "Hold my beer", säger Charlotte Liljewall, produktchef på Norrlands Guld i en kommentar.

Kampanjfilmer kan du se här:

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.