Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Norrländsk gråtkampanj ska få fler att samåka

Publicerad: 23 februari 2015, 14:55

Foto: Kampanjbild

Tårarna rinner i Umeå just nu. Stadens invånare möts av gråtande bilar, gråtande radioreklam och gråtande stortavlor. Målet är att uppmärksamma den ensamma bilåkaren och få fler att samåka.


På temat "Hjälp ensamma bilister" vill Umeå kommuns projektkontor Be Green Umeå få till en beteendeförändring bland stadens bilåkare. I ett pressmeddelande uppges att det i genomsnitt bara sitter 1,2 personer per bil i Umeåregionen.

Med kampanjen vill man marknadsföra hemsidan skjutsgruppen.nu/umea – en webbtjänst som ska få fler att börja samåka genom att de möts på hemsidan. Hemsidan är ett samarbete mellan Be Green Umeå och den ideella samåkningsrörelsen Skjutsgruppen.

Daniel Alinder är projektledare och strateg på kommunikationsbyrån Plakat i Umeå. Han säger till Resumé att tanken var att lyfta frågan om samåkning och att få fler att börja samåka.

– Alla vet redan att man sparar pengar och minskar sin miljöpåverkan om man samåker. Vi får bättre effekt om vi istället driver med ensamåkning. Kanske kan vi få Umeåborna att reflektera över att vi fortfarande sitter så få i våra bilar, trots att det finns superenkla sätt att samåka, säger Daniel Alinder.

Kampanjen syns på stortavlor, hörs på radio och syns genom att en gråtande bil åker runt på utvalda parkeringar. Dessutom sprids kampanjen i sociala medier.

Emma Ödling, projektledare på Be Green Umeå, kommenterar kampanjen:
– Vi har tillsammans med Plakat bjudit Umeåborna på allt från papperskorgsmusikaler till utdelning av hundra cyklar och biktlås för bilister genom åren. Det känns kul att återigen få skapa positiv uppmärksamhet tillsammans, säger hon.

Linnéa Kihlström

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.