Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Norrmän ratar engelska

Publicerad: 27 Januari 2011, 07:17

Norge vill inte ha reklam på engelska. Det visar en undersökning från Norsk Språkråd.


För två år sedan svarade 39 procent att det var för mycket engelska i norsk reklam. Förra året ansåg mer än hälften att det är mycket engelska och 60 procent anser att norska ska finnas med i all reklam.

Även i åldersgruppen 15-29 år har andelen negativa till engelska i norsk reklam ökat kraftigt.

Det visar en undersökning som  TNS Gallup gjort på uppdrag av Norsk Språkråd.

– Näringslivet måste inse att människor i allt större omfattning föredrar reklam på norska. Företag som använder norska i sin reklam har stöd bland konsumenterna, säger Sigfrid    Tvitekkja ,  på   Språkrådet till Kampanje .

Parallellt har man även frågat företagsledare om engelska i reklamen. Deras svar är bara något mer positivt inställt till engelska.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.