Reklam
Norrmejerier fälls för ”klimatvänlig mjölk”
Publicerad: 1 september 2023, 10:00
Förpackningen bedöms vara vilseledande på grund av miljöbudskapen.
QR-koder och asterisker var inte tillräckligt, bedömer Reklamombudsmannens opinionsnämnd. Norrmejerier fälls för vilseledande miljöpåståenden.
När Norrmejerier lanserade den nya förpackningsdesignen för sin mellanmjölk påstod de att det är Sveriges mest miljövänliga mjölk. För det fälls mejeribolaget av Reklamombudsmannens opinionsnämnd, efter att tre personer anmält reklamen som vilseledande.
Enligt Norrmejerier beskrivs produkten som Sveriges mest klimatvänliga mjölk eftersom de gårdar som producerar mjölken ingår i ett omfattande program för hållbarhet, och jämförelsen är gjord mot genomsnittsmjölken i Sverige.
Enligt annonsören så följer man reglerna för marknadsföring, eftersom det är tydligt att påståendet görs som en jämförelse till rikssnittet, och man refererar till mer information på sidan av mjölkpaketet eller på hemsidan, som finns tillgänglig via QR-kod.
Att mjölken kallas miljövänlig ger konsumenten associationer att produkten är bra för miljön, vilket Norrmejerier inte kunnat bevisa. Reklamombudsmannens opinionsnämnd menar också att eftersom mjölk är en dagligvara kan man anta att genomsnittliga konsumenter inte informerar sig särskilt noggrant om produkten i samband med köp. Dessutom konstaterar nämnden att textbiten "jämfört med rikssnittet" visserligen står bredvid påståendet, men i mindre stilgrad. QR-koder kan inte heller anses vara tillräckliga, menar opinionsnämnden.
Slutsatsen blir då att reklamen innehåller ett vilseledande miljöpåstående och strider mot artiklarna 5 och D1 i ICC:s regler.
Förpackningsdesignen är gjord av designbyrån Pond.