Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Norsk Hydro kastar ut DDB

Publicerad: 20 augusti 2008, 06:26

Förra året dränktes DDB Oslo i internationella reklampriser för filmen Tog.
Nu ska uppdragsgivaren Norsk Hydro dra igång en ny kampanj. Då får DDB Oslo inte vara med.


Filmen där norska tioåringar skriker "Dritbra! Dritbra!" när de kör in ett framrusande tåg i en loop (animationen var gjord av svenska Fido) blev en av norsk reklams största framgångar.

DDB Oslo fick guld i Epica, silver i Clio, silver i Cannes, Yellow Pencil i D&AD och en hög med norska reklampriser.

Men det blir ingen ny avgång med Hydro för DDB Oslos del. I stället är det komunikationsbyrån Creuna som får göra företagets nya kampanj.

– Vi har använt DDB ofta men den här gången ska vi inte använda reklambyrå alls, säger Hydros varumärkeschef Hanne Haugen till Kampanje.

Nya kampanjen ska vara plattformsoberoende och fungera både nationellt och internationellt.

– Det här utesluter inte att vi ett senare skede ska använda oss av en reklambyrå.

Samtidigt som Tog prisades förra året hoppade det kreativa teamet på DDB Oslo av byrån och gick till McCann. Hanne Haugen på Hydro försäkrar dock att det inte haft betydelse i valet av byrå.

Hydros nya kampanj har premiär i nästa vecka.

Se filmen Tog här:

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.