Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag21.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Norsk oljemiljardär inleder matoffensiv i Sverige

Publicerad: 13 Juni 2013, 21:02

Johan Rosenblom, Karen Kvalevåg och Jens Ulltveit-Moe.

Foto: Andreas Elgstrand.

Umoe Restaurants omsätter 4,5 miljarder kronor per år och bedriver franchiseverksamhet för Burger King i Skandinavien. Umoe har också mastar-rättigheter för Starbucks och Thank god it's Friday på samma marknad. Umoe har totalt 330 restauranger och drogs igång av den norske oljemiljardären Jens Ulltevit-Moe, därav namnet Umoe. Koncernen inleder nu en storoffensiv i Sverige och räknar med kraftigt ökade reklamsatsningar.


Ämnen i artikeln:

Burger KingStarbucks

Den norska miljardären olje- och naturgasmiljardären Jens Ulltveit-Moe äger 90 procent av Umoe:
– Han och hotellkungen Petter Stordalen är helt olika personligheter. Jens Ulltveit-Moe ligger betydligt närmare Ingvar Kamprad. Det innebär bland annat att han är en tillbakadragen person och har en konservativ livsstil, säger Karen Kvalevåg, koncernchef för Umoe Restaurants.

Umoe har stort fokus på den svenska marknaden framöver.

Burger King har exempelvis öppnat fem nya restauranger i år och räknar med att öppna ytterligare tio restauranger innan årets slut.

Burger King arbetar sedan lång tid tillbaka med Try i Norge för sin varumärkesplattform, pr-byrån MSL och ska även inleda ett samarbete med en ny mediebyrå inom kort.

Sverige-satsningen innebär också att Umoe drar igång en marknadsoffensiv:

– Vi kan inte gå in på hur stor marknadsföringsbudget vid har, men vi lägger en viss andel av omsättningen på marknadsföring och den andelen ökar i takt med ökad försäljning, säger Sven Hars, nordisk marknads- och kommunikationsdirektör på Burger King.

Grillat-budskapet gäller även framöver, men Burger King vill också bredda sig:
– Burger King har haft ett stort fokus på en manlig målgrupp, men nu vill vi rikta oss till unga vuxna kvinnor och familjer. Vår lansering av smoothies är ett exempel, säger Sven Hars.

Thank god its´ Friday, TGI, har i dag tre restauranger i Sverige. Här ska man utöka kraftigt.

Umoe driver franchiseverksamhet genom Burger King, medan enheterna i TGI och Starbucks drivs som separate enheter, vilket gör att vikten att nå ut till fastighetsägare och nya medarbetare har högsta prioritet:

– Vi vill visa att Umoe är en stark och långsiktig ägare, säger Karen Kvalevåg.

Hur resonerar ni kring medieval?

– En balans mellan två delar. Det ena handlar om att tv-reklam och känslan av hamburgare, det andra om att vara ute på gatan och dela ut produkter som exempelvis  smoothies, säger Sven Hars.

Umoe har plockat in Mediamarks marknadschef Johan Rosenblom som general manager för Starbucks:

– Mediemarkt handlade om en varumärkesresa, medan 90 procent av svenskarna redan känner till Starbucks. Så här handlar det mer om att tala om att leverera The Starbucks Experience och också dra nytta av att det rör sig om ett varumärke som är etablerat i 56 länder, säger Johan Rosenblom.

Starbucks har tidigare etablerat tre enheter tillsammans med SSP, på Arlanda samt Göteborgs och Malmö centralstation. Planen är att Umoe, förutom att fortsätta expansionen på flygplatser och tågstationer, ska etablera Starbucks i stadslägen och i köpcentrum. Prioritet ett är att hitta bra lägen i Stockholms innerstad.

Johan Rosenblom räknar inte med några enorma marknadsföringsinsatser:

– Starbucks är ingen stor köpare av traditionell media, utan fokus ligger på bemötandet och läget, säger Johan Rosenblom.

Om Umoe-koncernen
Verksamheten drog igång på 1970-talet med Peppes Pizza (som idag har cirka 90 restauranger i Norge). Umoe har franchiseverksamhet för Burger King, medan man har masterrättighet för Thank god it´s Friday, TGI, och Starbucks. Blender drivs som en intern division inom Umoe.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Burger KingStarbucks

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.