Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Norsk reklamfilm upprör

Publicerad: 30 november 2011, 07:14

Norsk reklam väcker i veckan förundran och avsmak runt om i världen. Ingen förstår varför man i reklamen för juvelvarumärket Bjørg bränner en kvinna på bål.


Smyckesdesignern Bjørg Nordli-Mathisen är erkänd i internationella modekretsar. Och med reklamfilmen för nästa års sommarkollektion lär hon bli betydligt mer känd.

Det är norska reklamfilmsregissörsduon Mathias & Mathias, Matias Rygh och Mathias Eriksen, som gjort den tre minuter långa filmen Heresy (kätteri).

Två kvinnor går i ett ökenlikt landskap, den ena kvinnan låter sig bindas fast vid en stolpe, dränks i bensin (det ska se så ut i vilket fall) och allt slutar med att hon brinner. Mycket surrealistiskt.

Men förutom att smyckena i den nya kollektionen heter saker som ”After Eden” och “The Snake Made Me Do It”, finns det inga signaler om varken religion eller kätteri i filmen.

Amerikanska bloggen Adrants  noterar att reklamen för modevarumärken kan innehålla ”vad fan som helst” och Bjørgs reklam är ett tydligt exempel på det.

Sophie-Deborah Thorel på franska reklambyrån Oxymore Inc tycker filmen skämmer ut allt som har med reklam att göra .

På Faith Goes Pop, en blogg som tar upp kopplingen mellan religion och popkultur, menar att det här bara handlar om att väcka uppmärksamhet.

Steve Hall på Adrants, som inte utmärker sig för sin djupsinnighet, gillar dock reklamfilmen. Den är i vilket fall inte lika tråkig och konventionell som huvuddelen av reklamfilmer som dagligen produceras, påpekar han.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.