Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Norska Posten vill stoppa Storåkers

Publicerad: 7 februari 2008, 11:13

Storåkers, Åkestam Holst och Forsman & Bodenfors jobbar just nu för fullt med Postens reklamupphandling. Men norska Posten kan komma att stoppa Storåkers medverkan. Det säger Posten Norges kommunikationsdirektör Elisabeth H. Gjølme som samarbetar med McCann Oslo.


Michael Storåkers byrå kan inte jobba med svenska Posten, anser norska Posten. Foto: Stefan Borgius.

– Nej, det strider mot vårt avtal med McCann-nätverket i Norden!

Kontrollmissar, okunskap eller olika tolkningar?
Upphandling av Postens reklambyrå kan få konsekvenser för hela McCann-nätverket i Norden. 
Anledningen är att Posten Norge för snart ett år sedan valde just McCann Oslo som huvudbyrå i konkurrens med 24 byråer.
Samarbetet sträcker sig över en tvåårsperiod.
Byråavtalet med McCann gäller hela koncernen, även post- och logistiklösningar i Norden.
Posten Norge har också omfattande verksamhet i Sverige och äger bland annat City-mail, som är en direkt konkurrent till Posten i Sverige.
Enligt Posten Norges tolkning innebär avtalet med McCann att inga andra byråer inom nätverket får börja jobba med en konkurrent som Posten i Sverige.
– Nej, det går vi inte med på, säger Elisabeth H. Gjølme.

För hennes svenske kollega Per Mossberg blir svaret om upphandlingens regler hypotetiskt, eftersom han inte vill uppge vilka två andra byråer, förutom Åkestam, som ingår i pitchen.

Han betonar att man noga har följt regelverket.  
– Vid alla upphandlingar går vi med våra underleverantörer igenom om det finns några hinder eller något som står i konflikt till uppdraget som gör att man måste gå skilda vägar.

Samtidigt understryker han att han inte anser att det är ett hinder om två byråer inom samma internationella nätverk jobbar för konkurrerande bolag.
– Det finns ju flera exempel på nätverk där man jobbar så, utan problem.

Läs mer om Postens reklamupphandling i veckans nummer av Resumés papperstidning.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.