Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Norska socialtjänsten hyllas för fosterhems-kampanj

Publicerad: 8 Juni 2017, 14:07

Norska socialtjänsten, Bufdir, hyllas för sin känslosamma kampanj som vill locka fler att anmäla sig som fosterhemsföräldrar.


Ämnen i artikeln:

NorgeReklam

Inom loppet av en vecka har filmen, som producerats av norska Kitchen, setts över 150 miljoner gånger världen över.

– Det är fantastiskt att se att så många vill ta ansvar när ett barn i vår närhet behöver hjälp. Barn och ungdomar som är i behov av ett nytt hem föredrar ofta att komma till en plats de känner till. Att barnen får komma till en miljö de känner igen är tryggare för båda parter och övergången till ett fosterhem kan bli lättare, säger Mari Trommald, vd för Bufdir.

De senaste sjutton åren har antalet fosterhemsbarn i Norge fördubblats, från 6000 år 2000 till 11 500 2017, en fjärdedel av barnen bor hos fosterföräldrar från antingen deras släkt eller i deras närhet.

– Jag tror att den stora spridningen visar hur viktig frågan är och hur naturligt det är för människor att hjälpa varandra i liknande situationer, säger Bendrik Romstad, copywriter på Kitchen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

NorgeReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.