Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Norskt chokladkrig på 17 maj

Publicerad: 17 maj 2011, 14:43

Mitt under norska nationaldagsfirandet pågår ett nationalistiskt reklamkrig mellan chokladtillverkarna Freia och Nidar. Mest norsk choklad vinner.


Norge och norrmännens norska choklad är viktigt. Tidigare i år lanserade chokladmärket Freia kampanjen ”Mitt lilla stycke Norge” där man, digitalt, kan mäta ut ett stycke Norge på kartan. Reklamen bygger mycket på norsk landsbygd och natur.

Och i dagarna lanserar chokladtillverkaren Nidar en fototävling där Norges vackraste plats ska utses.

– Det finns några påfallande likheter utan att jag ska dra slutsatsen längre, säger Freias marknadsdirektör Bjørn Kjetil Tønnessen, till Kampanje men fortsätter ändå sitt resonemang.

– Det är säkert ingen tillfällighet men det är svårt att veta.

Nidars kommunikationsdirektör Robert Rønning vill hellre peka på olikheterna.

– Freia använder spel medan vi har en fototävling.

– Det är en kampanj vi började planera förra sommaren och är inget medvetet drag för att förstöra Freias kampanj.

Han medger dock att nationalromantik är en bra strategi när man ska kränga norsk choklad.

– Vi har en choklad som inte innehåller några konstiga tillsatser och vi har länge använt det naturliga med norsk mjölk, norsk smak och norsk natur på förpackningen.

– Freia har inte ensamrätt på norsk natur.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.