torsdag2 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

North Kingdom bäst i klassen

Publicerad: 17 april 2012, 15:05

North Kingdoms avancerade kampanj tillsammans med Google Creative Lab tar hem guldägget i produktion. Åkestam Holst "The sound of Football" belönas med ett ägg i silvervalör.

Ämnen i artikeln:

North KingdomGuldägget 2012

FT

Fredrik Thambert


Filmen "ROME – 3 Dreams of Black" är den första någonsin som har skapats med WebGL. Skaparna är North Kingdom och Google Creative Lab. Det är en teknik som gör att man kan skapa interaktiva 3D-lösningar utan plug-ins i moderna browsers. Ja, till exempel Google Chrome.

"Tekniken knuffas till sin absoluta spets i denna produktion där ettor och nollor gjorde det möjligt att se och uppleva saker som annars bara varit möjligt genom olagliga substanser", säger juryn i motiveringen.

Silverägget tilldelas Åkestam Holst kampanj för Pepsi som möjliggjorde synskadade att spela fotboll genom att se genom ljud.  

Juryn i kategorin är:  Nicke Bergström, cd & delägare Vice Simon Mogren, Group Digital Creative Director. Jennie Arvenäs, ad B-reel Adam Ulvegärde, creative McCann NY Matthias Ljungberg, Digital Film Producent och ansvarig Stockholmskontoret på Kokokaka Frida Askelöf, Executive Producent på ACNE Production Robert Lindström, Art & Design Director, Co-Founder of North Kingdom Design & Communication Tobias Carlson, CD på Crispin Porter +Bogusky David Sundin, Partner Great Works

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev