Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 25 juni 2009, 12:52
Igår, måndag, var det premiär för flygbolagets Norwegians nya kampanj ”Løft luren og reis”. Kampanjen är uppbyggd som en tävling där den som svarar i en telefonkiosk kan vinna resor.
Ämnen i artikeln:
NorwegianGrafik av Tomas Öhrling
Kampanjen, som är framtagen av eventbyrån Just Cruzin Production, pågår fram till den 21 november. Under den tiden kommer Norwegian att ringa upp 15 telefonkiosker runt om i Stockholm. Den person som är först att lyfta luren vinner en resa för två personer till någon av flygbolagets destinationer. Kampanjen går under namnet ”Løft luren og reis”.
– Telefonkiosken kommer få sin renässans under de kommande två veckorna, var så säkra. Tävlingen är ett sätt för oss att lära känna våra kunder och samtidigt göra dem uppmärksamma på våra destinationer, säger Katarina Widman , marknadschef på Norwegian Sverige.
Varje dag kommer bolaget att ringa upp tre telefoner. Vilka telefonkiosker det blir avslöjas på Norwegians hemsida samt i radiokanalen Star FM.
Det sammanlagda värdet av flygbiljetterna är cirka 300 000 kronor.
Vad har ni för mediebudget?
– Det här är ett event så den är ganska begränsad. Vi går i radio och lite på nätet. Målet är att det ska bli en snackis, säger Katarina Widman.
Varför gör ni den här kampanjen?
– Precis som tidigare så handlar det om att Stockholmarna ska lära känna oss och att de ska få veta vilka destinationer vi flyger till. Målet är att locka in dem på sajten och att få dem att boka resor själva via hemsidan.
Kampanjen går bara i Stockholm, varför?
– Stockholm är den enda basen vi har i Sverige och det är där vi behöver öka kännedomen. Vi flyger till ett par destinationer i Sverige men Stockholm är basen.
Sterling var en stor konkurrent. Hur påverkade deras konkurs er?
– Dels påverkades vi direkt genom att vi hade ett code share-avtal med dem, så vi fick en hel del strandsatta passagerare. Men sedan två veckor tillbaka har vi startat upp några av deras tidigare linjer så nu har vi en hel del flyg att fylla. Det är ytterligare en anledning till att vi nu kör den här kampanjen, säger Katarina Widman.
Rutterna som Norwegian nu tagit över är Nice, Malaga, Alicante, Köpenhamn och Gran Canaria.
Hur har tidigare kampanjer gått?
– Väldigt bra. På bara ett halvår har vi lyckats få en kännedom i Stockholm på 35 procent. Och den siffran fick vi i september, idag tror jag kännedomen är ännu högre. Vi fyller våra plan mer och mer och kvartalsrapporten för tredje kvartalet var vår bästa någonsin.
Linda Fagerlind
Ämnen i artikeln:
Norwegian